Dit jaar viert Pirtek in mei het 25-jarige jubileum in de Benelux. Met de komst van Pirtek werd 25 jaar geleden de basis gelegd voor een geheel nieuwe wijze van hydrauliekservice op locatie.
Het eerste servicecenter werd destijds strategisch gesitueerd in Rotterdam Noord. Dit servicecenter draait nog altijd succesvol. De keuze om juist in Rotterdam te starten, had alles te maken met het grote aantal industriële bedrijven in de regio, de haven en de bijbehorende intensieve logistieke & transport bedrijven. Tot aan de komst van Pirtek was er simpelweg geen landelijk netwerk dat zich sterk maakte om onvoorziene stilstand bij een slangbreuk snel te verhelpen op de locatie waar de klant zich dan bevindt. Veel bedrijven hadden zich er in die tijd bij neergelegd dat je vele uren (soms wel dagen) machinestilstand moest accepteren voordat de nieuwe hydraulische slang was gearriveerd ter vervanging van de defecte slang. Onderdelen moesten soms van ver komen, of men was afhankelijk van een bepaalde leverancier.
Sterke belofte
Het concept dat een servicemonteur na een storingsmelding, binnen 1 uur ter plaatse is, was destijds al revolutionair. Algemeen directeur Harald Overwater hierover: ‘Dat dit een sterke vondst was, is na 25 jaar nog steeds merkbaar. Inmiddels is Pirtek uitgegroeid tot Europa’s marktleider in het op locatie vervangen van hydrauliekslangen.’ Alleen met een omvangrijk wagenpark en evenveel gekwalificeerde monteurs kun je de belofte waarmaken er altijd en overal in de Benelux binnen 1 uur te zijn. Daarbij is het eveneens voor veel internationale klanten belangrijk te weten dat dezelfde service en materialen ook buiten de landsgrenzen wordt aangeboden. Dat schept vertrouwen’, vult Harald Overwater aan.
De kracht van de formule
Het merk Pirtek werd in 1980 in Australië ontwikkeld. Het concept werd uitgebouwd tot een franchiseformule, waardoor lokale specialisten zich op uniforme wijze kunnen profileren binnen een landelijk netwerk.