PontMeyer verbetert resultaten in uitdagende markt

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Hout- en bouwmaterialenhandel PontMeyer heeft afgelopen jaar haar verbeterd in een uitdagende markt. Het bedrijf zag de omzet stijgen met 4,9 procent tot 318,7 miljoen euro.

Het kostenniveau nam af met 2,9 procent tot 2,3 miljoen euro. PontMeyer verbeterde haar operationeel resultaat vóór bijzondere posten met 6,4 miljoen euro tot 5,1 miljoen euro. Het nettoresultaat steeg met 5,0 miljoen tot 2,3 miljoen euro.

Anne Schouten, bestuursvoorzitter van PontMeyer: ‘De resultaten van PontMeyer zijn verbeterd in een markt die al geruime tijd uitdagend genoemd kan worden. De eerste helft van 2011 namen de bouwactiviteiten licht toe ten opzichte van de eerste helft van 2010. Hierdoor ontstond enig optimisme, het herstel verloor echter al snel vaart. De toename had vooral te maken met het betere bouwweer ten opzichte van 2010, van een structurele stijging van de vraag in het marktsegment was geen sprake.’

Na de bouwvak daalde de vraag. Vooral als gevolg van het verslechterende conjunctuurbeeld en de onrust binnen Europa als gevolg van de financiële crisis in een aantal Zuid-Europese landen.

Reorganisatie

Desondanks steeg de omzet ten opzichte van vorig jaar met bijna 5 procent tot 318,7 miljoen euro. De in 2009 ingezette reorganisatie, de in 2010 gestarte efficiencyslag met betrekking tot logistiek en de verkoop van de prefab-activiteiten in 2011, hebben tot aanzienlijke kostenbesparingen geleid, waardoor het kostenniveau van de onderneming in 2011 verder is gedaald.

Ook het werkkapitaal is aanzienlijk teruggebracht. Dit leverde, in relatie tot de moeilijke marktomstandigheden, een tevredenstellend operationeel resultaat op.

Broos vooruitzicht

De vooruitzichten voor 2012 zijn volgens voorspellingen van toonaangevende instituten nog niet rooskleurig. Schouten: ‘Evenals onze klanten moeten wij de komende jaren alle zeilen bijzetten. Met de medezeggenschap is overeengekomen dat de organisatie van de onderneming verder wordt aangepast aan de markt op het moment dat sprake is van een verdere daling van de markt. De additionele verbetering van de organisatie en verlaging van de kosten vormen voor PontMeyer de uitgangspositie om de huidige marktomstandigheden op een alleszins redelijke manier door te komen.’