Porsche gaat schaarse onderdelen van oude modellen 3D-printen

Porsche Classic biedt zo’n 52.000 reserveonderdelen aan. Omdat het niet erg efficiënt is om met nieuwe machines kleine series te produceren, stapt het bedrijf voor bepaalde weinig gebruikte onderdelen over op Selective Laser Melting (SLM). Het bedrijf heeft de productiemethode getest op de ontkoppelingshefboom van de Porsche 959: een gietijzeren onderdeel dat aan hoge kwaliteitseisen moet voldoen, en waarnaar heel weinig vraag is, omdat er slechts 292 Porsche 959’s zijn gebouwd.


De 3D-geprinte ontkoppelingshefboom is tomografisch onderzocht op inwendige fouten en onderworpen aan een druktest waarbij bijna drie ton op het onderdeel kwam te staan. Het onderdeel slaagde voor de proeven en functioneerde perfect toen het werd ingebouwd in een testvoertuig en onderworpen aan uitgebreide rijtests.


De resultaten zijn zo positief dat Porsche inmiddels ook acht andere onderdelen via 3D-printing produceert. Stalen en lichtmetalen componenten worden via SLM gemaakt, plastic onderdelen met Selective Laser Sintering (SLS). Hierbij wordt plasticpoeder verhit tot een temperatuur net onder het smeltpunt, waarna een laser het op bepaalde punten samensmelt.

Beter dan origineel

Alle onderdelen moeten minimaal voldoen aan de kwaliteitseisen uit hun originele productieperiode, maar zijn vaak beter dan dat. Met een aantal praktijktests wordt gekeken of hun vorm en afmetingen kloppen. Plastic onderdelen moeten, afhankelijk van waar ze in een auto worden ingebouwd, bestand zijn tegen olie, brandstof, zuren en licht.


Porsche Classic onderzoekt momenteel of 3D-printing ook een optie is voor de productie van nog twintig andere onderdelen.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago