Het verouderingsproces van batterijen – ook wel slijtage genoemd – bestaat uit ‘uitval van zogeheten actief materiaal’ uit de positieve buisjesplaat en/of uit de negatieve vlakplaat. Dit betekent capaciteitsafname en gevaar voor celsluiting door uitgevallen materiaal. Ook treedt veroudering op door sulfatering. ‘Dit ontstaat bij elke ontlading’, vertelt directeur Folkert Posthuma van Posthuma Batterijen in IJlst. Door de batterij weer te laden, wordt het proces omgekeerd en verandert het loodsulfaat weer in lood/loodoxide en zwavelzuur. Toch blijft er na – veelvuldig – gebruik nog sulfaat achter, wat wordt versterkt door diepe ontladingen en/of stilstand. Posthuma weet ook wat er verder gebeurt: ‘Door het sulfateren van de batterijen wordt voor de elektronen de toegang tot de positieve en de negatieve platen beperkt. De sulfaatkristallen worden namelijk afgezet op zowel de negatieve als de positieve platen en die kristallen kunnen niet meer worden omgezet in actief materiaal. Dus vermindert de capaciteit van de batterij en deze zal dan ook na verloop van tijd moeten worden vervangen.’
De vervanging van een tractiebatterij is echter een kostbare aangelegenheid en Posthuma weet inmiddels dat veel eigenaren van mobiel intern transportmaterieel dit liever willen voorkomen. Hij heeft daarvoor sinds enige tijd een oplossing in de vorm van de zogeheten ‘Macbat Midi regenerator’, door Posthuma sinds dit voorjaar in Nederland op de markt gebracht in samenwerking met importeur Ruben Power uit het Belgische Ranst en collega batterijleverancier IBG-Europe uit Arnhem.
Drie mogelijkheden
‘De Macbat heeft drie mogelijkheden, namelijk een goed werkende, ontladen batterij weer op de gebruikelijke wijze opladen in een periode van 10 tot 12 uur en de mogelijkheid om een nog steeds goed werkende maar al wat oudere batterij – zeg tot drie jaar oud – via een kort regeneratieproces, de zogenoemde onderhoudregeneratie dat ongeveer 24 uur duurt – van de sulfatatie, de neergeslagen loodsulfaatkristallen te ontdoen. De derde mogelijkheid is om de Macbat Midi in te schakelen voor het regenereren van een sterk aan capaciteit ingeboete batterij. Die kunnen we weer op circa 80 à 95 procent van de oorspronkelijke capaciteit krijgen via zo’n regeneratie van ongeveer 72 uur.’
De werkwijze is dat de Macbat midi door hoge pulserende welbemeten stroompieken de kristallen tracht te ontbinden en het loodsulfaat terug omzet in zogeheten amorfe loodsulfaatmoleculen. Deze moleculen zijn wel omzetbaar naar actief materiaal en worden bij de volgende lading omgezet in zwavelzuur (accuzuur). Het regeneratieproces brengt de tractiebatterij weer in conditie. Volgens importeur Ruben Power presteren batterijen beter die tijdens hun operationele inzet jaarlijks een ‘onderhoudsregeneratie’ ondergaan. Ook is er minder onderhoud nodig (water bijvullen), minder laadbeurten, is de oplaadtijd korter en de werktijd tussen twee laadbeurten langer.
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…