Preview: volle bak op duurzame CeMAT Hannover

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De driejaarlijkse CeMAT intralogistieke-beurs van 2 tot en met 6 mei in Hannover, trekt meer dan duizend exposanten naar een 80.000 vierkante grote beursvloer. Het brede aanbod van vorkliften en heftrucks, magazijninstallaties, kranen en robots, hefmateriaal, verpakkingen, identificatiesystemen, logistieke softwaresystemen en diensten moet op zijn beurt meer dan 20.000 vakbezoekers trekken. Het thema dit jaar is ‘duurzaamheid’.

‘De teller staat nu op 820 exposanten. We verwachten er in mei meer dan duizend’, vertelt Andres Gruchow, lid van de beheerraad van organisator Deutsche Messe. Hij benadrukt dat de 80.000 vierkante meter beursvloer ‘netto’ is. 68.000 onder dak en 12.000 vierkante meter in de open lucht. Bruto is dat zo’n 150.000 vierkante meter.

 

Forums

Voor het eerst organiseert de BVL (de Duitse vereniging voor logistiek) een internationaal CeMAT Forum waar experts dieper zullen ingaan op de actuele thema’s zoals naadloze bevoorradingsketens en betrouwbare transportnetwerken, met een focus op de BRIC-landen en de VS. In de Robotation Academy van de beurs zal het tweedaagse ‘havenforum’ het hebben over hoe groene havenlogistiek kan bijdragen tot duurzame logistieke ketens. Op de agenda dus ‘intermodaal transport’, groene haveninfrastructuren, bulkgoederentrafiek en project business maar ook het koppelen van zee- en rivierhavens, IT en innoverende vrachtbehandelingstechnologieën. Op de Intralogistics Campus, een samenwerking van WGTL (Wissenschaftliche Gesellschaft Technische Logistik) en de VDMA (de vereniging van machinebouwers), kan men terecht voor de jongste resultaten van wetenschappelijk onderzoek.

 

Bussen vol studenten

Identificatiesystemen en verpakkingslogistiek zijn een klassiek speerpunt van de beurs. Het auto-ID eiland in hal 12, dat er komt in samenwerking met de universiteit van Dortmund, is bijna verdubbeld tot 1.000 vierkante meter. Er komt ook een ‘logistieke fabriek’, die illustreert hoe de verschillende stappen binnen een logistiek proces geautomatiseerd kunnen worden. Platformers Day voorziet 3.500 vierkante meter in de open lucht voor hefplatformen en schaarliften. Zoals steeds ook nu veel aandacht voor de ‘volgende generatie’ ingenieurs en vaklui waarop de industrie rekent. TectoYou in hal 24 mikt met technologie en carrièrekansen op schoolverlaters. Bedrijven halen zelf bussen vol studenten naar de beurs om ze er rond te leiden.

 

Sterk merk

CeMAT is ook een sterk merk buiten Duitsland. Er zijn ondertussen regionale CeMAT-beurzen in Moskou (27 tot en met 30 september 2011), in Shanghai (24 tot en met 27 oktober 2011), in Mumbai (6 tot en met 9 december 2011) en in Istanbul (2 tot en met 5 februari 2012). Nieuw, en nog voor de beurs in Hannover zelf, wordt CeMAT nu ook in Sao Paolo in Brazilië georganiseerd van 4 tot en met 7 april 2011. Vanaf de start is deze beurs goed voor meer dan 30.000 vierkante meter.

 

De organisatoren van deze CeMAT-editie hebben hun best gedaan om buitenlandse bezoekers een reis uit te sparen door af te stemmen met Transport Logistic-beurs, de transportbeurs die van 10 tot en met 13 mei in München wordt gehouden.

 

Weer om de twee jaar?

Opnieuw zijn er de geruchten. Zal het driejaarlijkse CeMAT weer om de twee jaar georganiseerd worden? Sommigen kijken naar het succes van de jaarlijkse Logimat-beurs in Stuttgart. ‘Vraag je verschillende exposanten ernaar dan krijg je evenveel verschillende antwoorden’, zegt Andreas Gruchow. ‘We willen globaal zijn. We zijn constant in gesprek met de verschillende associations over de cyclus van de beurs. Wil je het over de cyclus hebben, dan moet je ook de show zelf herbekijken. Misschien kan dat voor bepaalde producten, maar dat doen we dan wel in samenspraak en niet tegen de exposanten. Veel CeMAT-exposanten in Hannover zien we ook op CeMAT-beurzen elders.’

 

Intralogistiek hinkt na

‘Terwijl de omzet in 2010 nog daalde met 8 procent verwachten we dat de branche dit jaar weer groeit met 9 procent’, zegt Christoph Hahn-Woernle, lid van de bestuursraad van VDMA. Daarmee geeft hij aan dat de ‘intralogistiek’ iets nahinkt op de forse opleving die andere sectoren, zoals de machinebouw. ‘Een nieuw project in de vorkliftenbranche vergt al gauw een aanlooptijd van zes maanden tot een jaar. Iets later, dus, maar het mooie weer komt er aan.’