Prijs voor succesvol industrieel social media

De inzendingen worden onder meer beoordeeld op het gebruik van social media in de technische omgeving, concrete doelstellingen, meetbare resultaten en nieuw onderscheidend vermogen. ABN AMRO en VNU ondersteunen het initiatief voor de IndustrialSocialMedia Award omdat er een voorbeeldfunctie van de award uitgaat. ‘Daardoor kan de prijs voor bedrijven net dat duwtje zijn om ook met social media aan de slag te gaan of om ze verder te helpen als ze die stap al hebben gezet’, laten de organisaties in een eerste reactie weten.

De jury staat onder voorzitterschap van Nijenrodehoogleraar John Koster en bestaat verder uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven: Annemarie Koster (FME), Inge Jansen (VNCI), Maarten van der Boon (Uneto-VNI) en Edward Breedveld (Intersafe Groeneveld).
Er wordt ook een publieksprijs uitgereikt aan het bedrijf dat de meeste stemmen krijgt.

ANB AMRO: sectoren industrie en bouw

Het initiatief voor de IndustrialSocialMedia Award wordt vanuit de ABN AMRO ondersteund door de sectoren bouw en industrie. Sector bankers, ABN AMRO: Annemijn Fokkelman (Bouw) en David Kemps (Industrie) zijn bij de samenwerking betrokken. Het tweetal ziet een duidelijke rol voor social media in het technische B2B. ‘Door social media kunnen bedrijven in contact komen met nieuwe markten en klanten. Ze concurreren niet langer alleen op kosten, maar creëren ook nieuwe kansen die leiden tot leadgeneratie en daarmee op termijn tot omzetvergroting.’
Daarom heeft ABN AMRO zich volgens Fokkelman en Kemps ook aan het initiatief van de SocialMediaAward verbonden. ‘We zijn steeds op zoek naar manieren om de positie van onze klanten te versterken. Dat is een continu proces waarin we hen constant steunen.’

VNU

Bart Strijker is clustermanager Industry bij VNU Exhibition Europe, de strategische marketingpartner voor het technische B2B die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Hij is eindverantwoordelijk voor alle A-merken binnen het industriele portfolio van VNU, maar ook voor alle online activiteiten en portals van het bedrijf. ‘Wij leveren business, directe leads voor bedrijven’, licht hij toe.
Daarvoor wordt een mix aan marketingmiddelen ingezet, waaronder ook social media, die elkaar onderling versterken. Mede door die interactie dragen social media direct bij aan de marketingresultaten van een bedrijf. Denk daarbij aan het vergroten van de naamsbekendheid, maar ook aan profilering als expert om daardoor leads te genereren.’

Resulaten

Bedrijven die deelnemen aan de award laten zien dat ze niet alleen technisch vernieuwend zijn, maar ook dat ze in hun marketingstrategie de hedendaagse ontwikkelingen omarmen, vinden Fokkelman, Kemps en Strijker. Ze zien in de praktijk dat gaandeweg het besef in het technische B2B toeneemt dat social media positief voor het bedrijf kan uitpakken. Toch gebruiken ondernemingen social media nog maar al te vaak incidenteel of als op zichzelf staande tool’, zien ze. Dat werkt niet, betoogt het drietal. ‘Die bedrijven missen daarmee hun doel en kunnen dan Twitter, LinkedIn en Facebook beter maar links laten liggen. Juist omdat het onderdeel is van het bedrijfs- en marketingbeleid, moet het hele bedrijf er bij betrokken zijn.’


Als het een ‘dingetje’ is van alleen de marketingafdeling, is het gedoemd om te mislukken’, vinden ze. Maar hoe versleutel je social media in de totale (marketing)mix van een bedrijf?, is de vraag die Fokkelman, Kemps en Strijker vaak krijgen. ‘Daar gaat het volgens hen om. Hoe breng je social media uiteindelijk terug tot je business. Daar is nog een wereld te winnen.’

Inschrijven

Bedrijven die willen deelnemen aan de IndustrialSocialMedia Award kunnen zich inschrijven tot 15 februari door het formulier in te vullen op de website van IndustrialSocialMedia.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

20 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago