Prijzen staal en ijzererts veren weer wat op

De daling in de ijzererts- en staalprijzen van de afgelopen tijd is voor een groot deel te wijten aan de ontwikkelingen in China. Daar draaien de vele honderden staalfabrieken op volle capaciteit zonder rekening te houden met de ook daar afzwakkende economische groei.

Prijsdumping

Volgens de laatste cijfers van de World Steel Association produceerde China in juni 53,8 miljoen ton, weer negen procent meer dan een jaar geleden. Dit is 45 procent van de totale staalproductie in de wereld. Dat heeft geleid tot een grote overproductie waar de fabrikanten geen weg mee weten. De grote Chinese staalproducenten hebben hun staalprijzen al enkele keren verlaagd, soms zelfs tot onder de productiekosten.

Bovendien proberen ze zoveel mogelijk aan het buitenland te verkopen waardoor de export het afgelopen halfjaar dan ook is verviervoudigd. De Chinese regering probeert dit echter koste wat het kost af te remmen om beschuldigingen over prijsdumping, onder meer in Europa, te voorkomen. China heeft al aangekondigd dat de exportsubsidies binnenkort worden afgeschaft.

Baltic Dry Index

De meeste staalfabrikanten in China draaien nu wel de productiemachines terug, zij het voorlopig in beperkte mate, en kopen daardoor ook minder ijzererts in. Dat heeft er toe geleid dat de spotprijs voor die grondstof tussen april en half juni met meer dan een derde is ingezakt, een daling die ook is terug te vinden in de staalprijzen. Tekenend is ook dat de zogenaamde Baltic Dry Index, die de kosten voor het charteren van droge bulkschepen aangeeft, dit voorjaar met 60 procent kelderde. Daarmee blijft de daling van de staalprijzen niet beperkt tot China. Zo berekent het Britse staalbureau MEPS dat de staalprijzen in de VS in juni met bijna zeven procent zijn ingezakt.


Maar waar het de komende maanden met de staalprijs naar toe gaat, is nog lang niet duidelijk. Eurofer, de Europese koepel voor de ijzer- en staalindustrie, wijst er bijvoorbeeld in het laatste kwartaalrapport op dat de productie bij twee van de grootste verbruikers, de auto- en witgoedfabrikanten, de laatste tijd weer is opgevoerd. Veel van die bedrijven houden sinds de crisis niet meer dan een minimale voorraad grondstoffen zoals staal aan en zullen dus snel bij moeten bestellen als de vraag naar hun producten nog iets sterker aantrekt.

Dat laatste hoeft echter helemaal niet het geval te zijn, kijk naar de Europese auto-industrie waar de verkopen al maanden achter elkaar dalen nu veel regeringen de populaire slooppremies hebben afgeschaft.


‘Wat op dit moment de meest algemene mening is? Dat is dat we eigenlijk geen idee hebben wat er met de staalmarkt gaat gebeuren’, stelde Paul Bartholomew van Steel Business Briefing dan ook onlangs tijdens een interview.

 

Ruud Peijs

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

5 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago