De geconsolideerde omzet zal rond de 1,675 miljard euro uitkomen ten opzichte van 1,629 miljard euro in 2012. Het netto resultaat is gestegen van 56,8 miljoen euro in 2012 naar 88,6 miljoen euro in 2013. En ook het aantal medewerkers is toegenomen: van 8.757 eind 2012 naar 9.186 eind 2013. Deze groei met 429 personen is voor 80 procent autonoom tot stand gekomen. De overige medewerkers zijn met de overname van de productieactiviteiten van ASMI in Singapore bij de vestiging VDL ETG Singapore in dienst gekomen.
De omzet in de divisie toeleveringen is fractioneel gestegen: van 788 miljoen euro in 2012 naar 794 miljoen euro in 2013. Vanaf tweede helft 2013 zijn diverse markten zich gaan herstellen, zoals de semiconductor- en vrachtwagenindustrie en liep de totale orderportefeuille op. Deze bedroeg eind 2013 237 miljoen euro, ten opzichte van 193 miljoen euro eind 2012. De divisie toeleveringen was in 2013 winstgevend. De verwachtingen voor 2014 zijn goed te noemen.
De divisie autoassemblage (VDL Nedcar te Born) heeft in 2013 voor 120 miljoen euro bijgedragen aan de omzet, ten opzichte van 70 miljoen euro in 2012. De aanpassingen van de fabriek en de installatie van nieuwe productielijnen verlopen volgens planning. De aanloopkosten bij VDL Nedcar over 2013 zijn gecompenseerd met de daarvoor getroffen voorzieningen.
Voor 2014 staat de opening van de fabriek op de agenda en in de zomer zal de eerste Mini officieel van de band gaan rollen.
In de busdivisie is de omzet gedaald van 431 miljoen euro in 2012 naar 391 miljoen euro in 2013. Ook de orderportefeuille daalde: van 156 naar 128 miljoen euro einde jaar. Er is nog steeds sprake van een enorme prijsdruk ten gevolge van de teruglopende markt in Europa en de invoer van voertuigen vanuit lagelonenlanden. Dit, samen met de hoge ontwikkelingskosten voor onder andere de omschakeling naar Euro 6 motoren, blijft drukken op het resultaat in deze divisie.
Het jaar 2013 is dan ook wederom niet winstgevend afgesloten. 2014 zal een jaar van herstel en stabilisatie worden.
De omzet in de divisie eindproducten is gestegen van 467 miljoen euro in 2012 naar 507 miljoen euro in 2013. Met name de sector productieautomatisering voor de personenwagenindustrie heeft een goed jaar achter de rug. Het resultaat van de divisie eindproducten was positief. De orderportefeuille liep op, van 132 miljoen euro eind 2012 naar 282 miljoen euro eind 2013. De vooruitzichten voor de divisie eindproducten voor 2014 zijn goed.
De totale orderportefeuille van VDL Groep per einde jaar is opgelopen van 480 in 2012 naar 647 miljoen euro in 2013. VDL verwacht voor 2014 verdere groei in omzet, resultaat en aantal medewerkers. VDL verwacht een omzet te behalen van rond de 2,5 miljard euro en het netto resultaat zal ongeveer 10 procent hoger uitkomen dan in 2013. Kortom, VDL Groep heeft positieve verwachtingen voor 2014.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…