Europese autofabrikanten hebben te lijden aan het tekort aan computerchips, veroorzaakt door zowel een grotere vraag dan verwacht, als distributieproblemen vanwege strengere lockdowns.
Dat meldt Automobielmanagement. Autoconcerns als Honda, Renault, Daimler en Volkswagen hebben al aangegeven tegen problemen aan te lopen vanwege de tekorten.
Toeleveranciers als het Nederlandse NXP merken het tekort als eerste, aangezien zij de chips verwerken in de onderdelen die worden afgenomen door de autofabrikanten. Het bedrijf gaf in het Financieele Dagblad al aan dat eind vorig jaar de automarkt onverwachts snel herstelde. Tijdens de eerste golf van de coronacrisis legden veel autofabrieken het werk voor langere tijd neer, waarop chipproducenten hun productie verlaagden. Met de onverwachte toeloop in nieuwe orders is er tijd nodig om dit in te passen in de productie.
Op het moment is er al arbeidstijdverkorting ingevoerd bij vestigingen van Daimler, Honda’s Europese fabriek gaat vier dagen dicht, en de productie van de Ford Focus in Saarlouis wordt zelfs een maand lang stilgelegd.
Intramat was negen jaar geleden nog een eenmanszaak toen Jan-Bart Oldenampsen het roer overnam. Sindsdien…
Voor een toekomstbestendige economie en om klimaatverandering tegen te gaan, wil dit kabinet nieuwe en…
Kumatech houdt op 17 oktober een demodag, om een geavanceerde oplossing voor de opslag van…
Met snelle technologische vooruitgangen en aanzienlijke investeringen transformeert kunstmatige intelligentie (AI) de industriële sector. Steeds…
Plaatbewerkingsbedrijf Intermeco uit Doetinchem werd op 27 september failliet verklaard. Twee weken later is er…
Electrotool, een bekende speler in de wereld van metaalbewerkingsmachines, heeft zijn samenwerking met de Taiwanese…