Toeleveranciers aan de auto-industrie zagen hun rendement afnemen van 5,7 procent in 2007 naar een verlies van maar liefst 1,5 procent in 2009. Als gevolg hiervan vroegen de afgelopen twee jaar wereldwijd 340 bedrijven hun faillissement aan. Ondanks de grootste crisis in de auto-industrie ooit, blijft consolidatie uit. Sinds 2007 blijft het aantal fusies en overnames gestaag dalen.
‘De vooruitzichten voor 2010 zijn nog niet rooskleurig te noemen voor de auto-industrie’, zegt René Seyger, partner van Roland Berger Nederland. ‘De markt herstelt zich langzaam maar zeker, maar er zijn nog teveel knelpunten als het gaat om financiering.’ Het adviesbureau verwacht dat het komende jaar nog eens honderd bedrijven wereldwijd hun faillissement zullen aanvragen.
Vorig jaar liet Roland Berger al weten strategische kansen te zien voor toeleveranciers om zichzelf op de kaart te zetten en hun marktaandeel door middel van overnames te vergroten. Dit blijkt echter niet te gebeuren. Volgens het adviesbureau missen de leveranciers die faillissementen kunnen afweren het benodigde geld en managementcapaciteit om overnames uit te voeren.
Naast het onvermogen van toeleveranciers om overnames uit te voeren, spelen de producenten een grote rol in de uitblijvende consolidatie. Zonder de noodzakelijke consolidatie, voorziet Seyger geen herstel op de lange termijn van het rendement in deze segmenten.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…