Toeleveranciers aan de auto-industrie zagen hun rendement afnemen van 5,7 procent in 2007 naar een verlies van maar liefst 1,5 procent in 2009. Als gevolg hiervan vroegen de afgelopen twee jaar wereldwijd 340 bedrijven hun faillissement aan. Ondanks de grootste crisis in de auto-industrie ooit, blijft consolidatie uit. Sinds 2007 blijft het aantal fusies en overnames gestaag dalen.
‘De vooruitzichten voor 2010 zijn nog niet rooskleurig te noemen voor de auto-industrie’, zegt René Seyger, partner van Roland Berger Nederland. ‘De markt herstelt zich langzaam maar zeker, maar er zijn nog teveel knelpunten als het gaat om financiering.’ Het adviesbureau verwacht dat het komende jaar nog eens honderd bedrijven wereldwijd hun faillissement zullen aanvragen.
Vorig jaar liet Roland Berger al weten strategische kansen te zien voor toeleveranciers om zichzelf op de kaart te zetten en hun marktaandeel door middel van overnames te vergroten. Dit blijkt echter niet te gebeuren. Volgens het adviesbureau missen de leveranciers die faillissementen kunnen afweren het benodigde geld en managementcapaciteit om overnames uit te voeren.
Naast het onvermogen van toeleveranciers om overnames uit te voeren, spelen de producenten een grote rol in de uitblijvende consolidatie. Zonder de noodzakelijke consolidatie, voorziet Seyger geen herstel op de lange termijn van het rendement in deze segmenten.
De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…
Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…
De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…
Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…
Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…
De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…