Producent van straatmeubilair VelopA vraagt toeleveranciers prijzen te herzien

Dit zegt Mark Piekeboer, Hoofd Inkoop bij VelopA , Leverancier van straatmeubilair. En dat was volgens hem geen vrijblijvend verzoek. ‘We werken vaak met jaarcontracten, waar we normaal gesproken niet aan tornen. Maar eind vorig jaar was de situatie dusdanig dat wij ingrijpen voor het komende jaar acceptabel en zelfs noodzakelijk achtten. Het is nog maar kortgeleden dat grondstofprijzen extreem hoog waren. Toen hebben wij in sommige gevallen water bij de wijn gedaan. Het is dus niet raar dat wij vervolgens vragen aan de toeleverancier te kijken naar de prijsstelling. Het is een kwestie van geven en nemen’, aldus Piekeboer.

Relatiemanagement

Bij de onderhandelingen van VelopA met toeleveranciers speelt relatiemanagement een belangrijke rol. ‘Toeleveranciers die bij de eerste prijsstijgingen begonnen te piepen en direct vroegen om compensatie, hebben we als eerste aangepakt toen de prijzen kelderden. Bedrijven die daar niet moeilijk over deden, kunnen op wat meer begrip rekenen. Dat is relatiemanagement’, vindt Piekeboer. Verder benadrukt hij dat zijn afdeling inkoop de markt nauwlettend in de gaten houdt. ‘We zijn wat dat betreft geen watjes. Als wij zien dat toeleveranciers met hun prijzen uit de pas lopen met dat wij uit de markt merken en horen, dan grijpen we uiteraard direct in.’

‘De andere kant van het prijzenverhaal is’, zegt hij, ‘dat wij veelal met vaste verkoopprijzen werken. Om die reden vragen we van onze toeleveranciers jaarcontracten, om die vaste jaarprijzen te kunnen hanteren.

Total Cost of Ownership

VelopA laat zijn producten maken via een netwerk van toeleveranciers. Ongeveer de helft wordt uitgevoerd door toeleveranciers in Nederland en de andere helft door buitenlandse toeleveranciers. Het grootste deel daarvan komt terecht in de voormalige Oostbloklanden en een klein deel in China. Voor de inkoop heeft Piekeboer de beschikking over een team van 5 mensen.


‘Volumineuze producten leggen we meestal vanwege de hoge(re) transportkosten dicht bij huis. Basis daarbij is de Total Cost of Ownership . We kijken dus bij een aanbesteding niet alleen maar naar inkoopprijs maar naar het totale kostenplaatje zoals transport, overslag, voorraad, risico etc…’ Piekeboer geeft als voorbeeld de toelevering vanuit de voormalige Oostbloklanden. ‘In het begin hielden we extra voorraden aan voor het geval de levering niet voldeed aan de kwaliteit of de gewenste levertijd. In het begin was dat nodig, maar nu zijn deze risico’s vergelijkbaar met die van een gemiddelde Nederlandse toeleverancier.’

Lage lonen landen

De winst van het uitbesteden in lage lonen landen zit in de productieprijs. Die ligt minimaal 25 procent lager, vergeleken met productie van datzelfde product in Nederland. ‘Dat moet ook wel’, zegt Piekeboer, ‘want je hebt vanwege de afstand wel te maken met hogere logistieke kosten plus reis- en verblijfkosten want je moet toch extra kosten maken om de bedrijven daar te bezoeken. We houden de bedrijven en de inkoopmarkt daar continu in de gaten. Bedrijven rondom de grote steden als Praag, Warschau of Boekarest zijn prijstechnisch vaak al niet meer aantrekkelijk’, weet Piekeboer.

VelopA

Een aantal jaren geleden is VelopA via een management buy out overgenomen van de bouwgerelateerde TBI Holding. Het management wordt nu gevormd door Ton van Klooster (directeur), John Nielsen (financieel manager) Michel Middendorp (manager verkoop Nederland en Duitsland), Paul van der Heijde (supply chain manager), en Yvonne Smittenaar (personeelszaken en productmanagement en -design).

Het bedrijf vierde dit jaar zijn 50 jarig bestaan. Daarvoor kreeg het begin juni nog een onderscheiding van de Vereniging FME-CWM . Tergelegenheid van dit jubileum heeft het bedrijf onder andere een oud ontwerp, het zogeheten Rietveld bankje in productie genomen.

VelopA levert onder de merknaam VelopA Citystyle straatmeubilair, fietsparkeersystemen en overkappingen. Onder de merknaam VelopA Omniplay worden speeltoestellen, zandbakelementen en pleinsport artikelen geleverd.

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

19 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago