Rabobank roept in visie op 2012-2015 ondernemers vooruit te kijken

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Veel MKB-ondernemers zitten in een lastig parket: economisch herstel blijft achter en consumentenbestedingen vallen tegen door onzekerheid over bezuinigingen. Voor toekomstvisies hebben ze dan ook weinig tijd. Toch roept Rabobank ondernemers tijdens het congres ‘Samen naar 2015′ op om vooruit te kijken.

In de MKB-visie 2012-2015 zijn daartoe zeven nieuwe en praktische ondernemerstrends geïdentificeerd om bedrijven ruggensteun te bieden bij actuele dilemma’s en economische tegenwind. Deze trends variëren van ‘Klinkende keuzes’ tot ‘Groen is poen’. Want anticiperen op veranderingen en flexibel meebewegen: dát wordt de norm.

1. Klinkende keuzes: wil zeggen dat het draait om het kennen van de klant en het bieden van snelle en gemakkelijke keuzes. Keuzes in het serviceconcept die de klant ‘ont-zorgen’ met transparante, simpele, flexibele en makkelijke producten, waarmee toch geld valt te verdienen voor de MKB’er.

2. I want it now (#IWIN): speelt in op de nieuwe technologie via smartphones en tablets die overal en altijd toegang bieden; dit zijn nieuwe diensten die inspelen op de schaarse tijdbeleving van de ongeduldige en veeleisende consumenten. En waarbij fysieke en virtuele diensten door elkaar lopen.

3. De wereld dichtbij: omvat het fenomeen dat het buitenland in alle opzichten dichterbij is gekomen; qua fabricage, transport, grondstoffen en communicatie. Dit schept kansen voor leveranciers en inkopers, waarbij de handelsgeest en logistieke kennis kansen bieden om over de grenzen te kijken.

4. Do it together (#DIT): omvat het gezamenlijk inkopen, het leren van successen van anderen, als tegenhanger van een individualistische aanpak. Het staat voor samenwerken en slimmer ondernemen door innovatieve ideeën uit te werken vanuit ieders specialisme.

5. Hebben, maar niet houden: betekent dat het belang van status afneemt; dat het ‘kopen en bezitten’ bij duurzaam ondernemen geen vereiste meer is, maar dat het inhuren van een flexibele schil of switchen tussen concepten beter is. Bijvoorbeeld van overdag: koffiezaak, naar ‘s avonds: café.

6. Voel het verschil/Er was eens….: gaat in op het verhaal achter het product, op de beleving en associatie die het met zich meebrengt. Het is voor veel de kritische consument essentieel om te weten waar iets vandaan komt. Dit betreft niet alleen traceerbaarheid, maar ook de productiewijze.

7. Groen is poen: houdt in dat het overtuigd inspelen op duurzaamheid in de bedrijfsvoering iedereen voordeel/geld oplevert. Duurzaam is de nieuwe norm, al is nog maar een kleine groep bereid om er meer voor te betalen. Toch is ‘groen’ noodzaak voor continuïteit en daarmee staat het voor ‘poen’.

De pdf van de Rabobank MKB visie 2012-2015 en de sectorprognoses:

 lb262_rabo_sectorprognose_mkb_visie_def_29440153.

Voor meer achtergrond bij de trends is contact te leggen met de sectormanagers Rabobank (linkedin)