Rabobank roept in visie op 2012-2015 ondernemers vooruit te kijken

In de MKB-visie 2012-2015 zijn daartoe zeven nieuwe en praktische ondernemerstrends geïdentificeerd om bedrijven ruggensteun te bieden bij actuele dilemma’s en economische tegenwind. Deze trends variëren van ‘Klinkende keuzes’ tot ‘Groen is poen’. Want anticiperen op veranderingen en flexibel meebewegen: dát wordt de norm.

1. Klinkende keuzes: wil zeggen dat het draait om het kennen van de klant en het bieden van snelle en gemakkelijke keuzes. Keuzes in het serviceconcept die de klant ‘ont-zorgen’ met transparante, simpele, flexibele en makkelijke producten, waarmee toch geld valt te verdienen voor de MKB’er.

2. I want it now (#IWIN): speelt in op de nieuwe technologie via smartphones en tablets die overal en altijd toegang bieden; dit zijn nieuwe diensten die inspelen op de schaarse tijdbeleving van de ongeduldige en veeleisende consumenten. En waarbij fysieke en virtuele diensten door elkaar lopen.

3. De wereld dichtbij: omvat het fenomeen dat het buitenland in alle opzichten dichterbij is gekomen; qua fabricage, transport, grondstoffen en communicatie. Dit schept kansen voor leveranciers en inkopers, waarbij de handelsgeest en logistieke kennis kansen bieden om over de grenzen te kijken.

4. Do it together (#DIT): omvat het gezamenlijk inkopen, het leren van successen van anderen, als tegenhanger van een individualistische aanpak. Het staat voor samenwerken en slimmer ondernemen door innovatieve ideeën uit te werken vanuit ieders specialisme.

5. Hebben, maar niet houden: betekent dat het belang van status afneemt; dat het ‘kopen en bezitten’ bij duurzaam ondernemen geen vereiste meer is, maar dat het inhuren van een flexibele schil of switchen tussen concepten beter is. Bijvoorbeeld van overdag: koffiezaak, naar ‘s avonds: café.

6. Voel het verschil/Er was eens….: gaat in op het verhaal achter het product, op de beleving en associatie die het met zich meebrengt. Het is voor veel de kritische consument essentieel om te weten waar iets vandaan komt. Dit betreft niet alleen traceerbaarheid, maar ook de productiewijze.

7. Groen is poen: houdt in dat het overtuigd inspelen op duurzaamheid in de bedrijfsvoering iedereen voordeel/geld oplevert. Duurzaam is de nieuwe norm, al is nog maar een kleine groep bereid om er meer voor te betalen. Toch is ‘groen’ noodzaak voor continuïteit en daarmee staat het voor ‘poen’.

De pdf van de Rabobank MKB visie 2012-2015 en de sectorprognoses:

lb262_rabo_sectorprognose_mkb_visie_def_29440153.

Voor meer achtergrond bij de trends is contact te leggen met de sectormanagers Rabobank (linkedin)

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago