Inmiddels staan er twee 3D metaalprinters in het Innovation Dock. HetRAMLAB werkt hiervoor samen met Valk Wedding. Een kleinere robot staat vast op een statief, de nieuwe lasrobot kan over een rails van acht meter schuiven om grotere objecten van meters te lassen. RAMLAB directeur Vincent Wegener spreekt van een unieke lasrobot als hij het heeft over zijn nieuwste aanschaf. Zo zorgen twee grote manipulatoren ervoor dat een object in de lasrobot in meerdere richtingen kan bewegen terwijl het wordt gelast. De robot lasarm is bevestigd op een lopende band, waardoor de lasarm zeer wendbaar is. De lasrobot kan ook aan verschillende objecten tegelijk werken.
De werking van de lasrobot is gebaseerd op de techniek Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM), volgens Wegener de beste techniek om grote metalen objecten te printen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een elektrische boog als warmtebron en staaldraad als grondstof. De lasrobot heeft een magazijn voor een voorraad van 250 kilo van dit staaldraad. ‘We kunnen zo met het grootste gemak objecten van 2 x 2 meter printen’, vertelt Wegener die verwacht dat de lasrobot binnen vijf jaar gecertificeerde onderdelen kan printen voor de industrie. Zo kan volgens hem worden voorkomen dat een bedrijf met lange levertijden te maken krijgt als er bijvoorbeeld iets kapot is. ‘Met de kleine lasrobot kunnen we nu bijvoorbeeld een kilo metaal per uur lassen. Een hijshaak van 20 kilo hebben we dus in 20 uur klaar. De uitdaging is nu vooral om de software goed te krijgen. Het eindproduct moet voorspelbaar worden zodat we het kunnen certificeren. Nu is het nog even trial and error.’
Het Havenbedrijf Rotterdam ondersteunt het RAMLAB financieel omdat volgens Castelein 3D printing veelbelovend is, maar dat nog maar weinig bedrijven de middelen en kennis hebben om er mee aan de slag te gaan. Maar ook bedrijven kunnen voor 10.000 euro per jaar partner worden. Ze kunnen dan meepraten over 3D printen en krijgen toegang tot de technologie.
Jurjen Duintjer van het Havenbedrijf Rotterdam moet de bedrijven zien te interesseren voor het project. Streven van Duintjer is dat de Rotterdamse haven een van de hubs in de wereld wordt waar in de toekomst onderdelen geprint kunnen worden. ‘Nu moeten we onderdelen nog op voorraad houden’, vertelt Duintjer. ‘Met 3D printen hoeft dat niet meer. Wij voorzien een toekomst waarin industriële onderdelen on demand gemaakt worden. De ontwerpen komen uit de cloud waar ze worden verhandeld via een iTunes achtige omgeving. We verwachten dat we ook de industrie ver buiten Rotterdam kunnen bedienen met spare parts on demand.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…