Verbetering van het imago van Rapid Manufacturing (RM) en dit vervolgens implementeren in binnen bedrijven. Zie hier de twee speerpunten van het Rapid Manufacturing Center dat deze week elke TIV-beursdag een minisymposium gaf op het gebied van RM.
‘Honderd bedrijven aan ons binden binnen twee jaar.’ De ambitieuze doelstelling van René Groothedde, directeur van het RMCenter, laat niets te wensen over. Vooralsnog hebben zich tien bedrijven zich verbonden aan het initiatief.
Tijdens de TIV hield het RMCenter in hal 6 drie minisymposia met als titels ‘Hoe kan ik met 3D-printen geld verdienen?’, Rapid Manufacturing: The Future?’ en ‘3D-printen: zelf produceren of naar een servicebureau?’. Groothedde: ‘RM heeft als belangrijke voordelen dat het een snelle groeimarkt is en dat er veel technologieën en materialen mogelijk zijn.’
De beurs in Hardenberg was de eerste plaats waar het RMCenter de publiciteit zocht. ‘Dat gaan we vanaf nu meer doen. Daarnaast starten we in november met workshops.’
Initiatiefnemers
Het initiatief RMCenter startte vorig jaar, maar kreeg pas echt vorm in het afgelopen voorjaar. In de stichting participeren de Verenigde Maakindustrie Oost (VMO), VentureLab Twente, Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, Stodt en Amitek Model Factory.
Het RMCenter heeft als samenwerkingsverband drie pijlers: een netwerk voor business, het delen van kennis en een podium zijn voor innovatie. ‘We willen het beeld van RM verduidelijken. Want een demo in De Wereld Draait Door ziet er leuk uit, maar het gaat ons natuurlijk om de keten die ermee te maken krijgt’, vertelt Groothedde.
Missionaris
De directeur van het center voelt zich daarom een missionaris in 3D-printing. ‘We willen met alle betrokken partijen duidelijk maken wat RM inhoudt en waarom dit de productiemethode van de toekomst is. Vervolgens brengen we de theorie naar de praktijk, want uiteindelijk moet er gewoon geld mee verdiend worden.’
De hele keten wordt daarbij betrokken, van R&D tot engineering en van productie tot eindgebruiker. ‘Er is in de markt behoefte aan onafhankelijk advies. Dat doen we nu met RMCenter voor de gehele keten.’