Rapid Manufacturing in de Benelux

‘De meeste fabrikanten willen niet geloven dat rapid manufacturing gaat doorbreken. Ze denken dat het niet gebeurt. Maar het gebeurt wel’, zei Terry Wohlers tijdens zijn Wohlersconferentie op de laatstgehouden EuroMold in 2008. We vroegen hem wat hij bedoelde.

Terry Wohlers vertelt dat hij tijdens zijn jaarlijkse conferentie onder de titel Factory of the Future, een Belgisch en Nederlands bedrijf naar voren schoof als toonbeeld van hoe de nieuwe maakindustrie nu al vorm krijgt.

Dinosaurus

Het Belgische voorbeeld is Materialise . ‘Een van de dinosaurussen uit de rapid prototyping branche’, zegt Wohlers, om aan te geven dat sinds de start van deze spin off van de KU Leuven in 1990, een eeuwigheid verstreken lijkt qua technologische ontwikkelingen. Konden de dinosaurussen uiteindelijk niet overleven, het Leuvense evenbeeld doet dat vrij aardig, want er werken nu wereldwijd 700 medewerkers. Bart Van der Schueren, hoofd industrial services van Materialise, ziet de interesse vanuit de industrie voor het thema rapid manufacturing groeien. Een voorbeeld is bevestigingsmateriaal. ‘Wij kunnen complexe maatgemaakte bevestigingen maken voor de prijs van standaard producten.’

Designproducten

De technieken dringen stilaan in de consumentenmarkt door. Ook bij Materialise , dat hiervoor zes jaar geleden de aparte .MGX by Materialise divisie in het leven heeft geroepen. De doelgroep van deze dienst: liefhebbers van design producten, met een midden tot hoog inkomen. .MGX by Materialise heeft tot nog toe een collectie opgebouwd van vooral verlichtingsarmaturen en woondecoraties en nu gaat men zich ook begeven op meubels. De kosten van het productieproces liggen nog hoog, erkent Van der Schueren. ‘Daarom richten we ons op producten waarbij we met lage volumes veel toegevoegde waarde kunnen creëren.’

Het businessmodel

De eigen engineers van Materialise moeten dikwijls het product gereed maken voor rapid manufacturing. Daarna gaat het product de digitale catalogus in en de klant kan zijn product bestellen. De klant krijgt bij de levering een CD ROM met daarop de files van de spare parts van het product dat hij heeft gekocht. Gaat er iets stuk, dan kan hij zelf het onderdeel via internet bestellen en laten aanmaken. Op voorraad houden van de spare parts is er voor Materalise niet meer bij. De digitale file volstaat.

Nieuwkomers

Materialise kun je niet als een nieuwe speler beschouwen. Dat kun je Shapeways wel noemen, een Nederlands bedrijf dat pas vorig jaar is gestart en zich nu al mocht presenteren op de Wohlers conferentie. Ook bij Shapeways mikt men op consumenten die erg gevoelig zijn om zich te onderscheiden met een product, maar dan wel tegen een zeer betaalbare prijs. Voor 80 euro bestel je via internet een designlamp in een oplage van 1 stuks, persoonlijk ontworpen door en gemaakt voor jou, vat Peter Weijmarshausen van Shapeways samen. Het bedrijfje is een incubator van Philips, dat elk jaar een aantal ideeën een kans geeft zich te bewijzen.

Consumentenvrijheid

Shapeways geeft de consument echt de vrijheid. Op de website van het bedrijf kun je een ontwerptool downloaden, je maakt je product, upload de file en tien dagen later wordt het product als pakketje thuis afgeleverd. De klant heeft de keus uit meerdere materialen en kleuren.


Begin dit jaar is Shapeways gaan experimenteren met 3D metal printing. ‘Voor elk materiaal hanteren we een standaard fee waarin alle kosten zijn verwerkt’, gaat Weijmarshausen dieper in op het businessmodel van het bedrijf. Men wil de prijs laag houden. 80 euro voor een lampje vindt men nog acceptabel. ‘Maar 40 euro zou beter zijn’. Wie niet creatief genoeg is, kan een van de voorbeelden van Shapeways kiezen en die bewerken.

Nieuwe functie internet

Ongeveer twee jaar is het nu geleden dat bij Peter Weijmarshausen de eerste ideeën rond het Shapeways concept opkwamen. Hij denkt dat dit een heel nieuwe dimensie aan het internet gaat toevoegen. ‘Ik gebruikte het internet als medium voor service delivery, niet om er zelf producten op te maken en te laten maken.’ Shapeways werkt als een netwerkbedrijf. Men heeft partners voor zaken als IT, hosting etcetera. Produceren wil men op termijn zoveel mogelijk lokaal gaan doen om een snelle levertijd te garanderen. Ook Weijmarshausen denkt dat deze manier van produceren kan doorbreken als de volumes omhoog gaan en daarmee de kosten verder omlaag.