Het Amerikaanse symbool voor wederopbouw heeft een Nederlands tintje. Het 1 World Trade Center, de toren die verrijst op de plek waar in New York de Twin Towers werden vernietigd, komt mede tot stand dankzij twaalf intelligente personengoederenliften voor de bouwsector van Raxtar uit Eersel.
‘We hebben de lift gemaakt waarover we zelf altijd wilden beschikken als verhuurder van liften. Een lift waarvoor hedendaagse technologie uit de meest uiteenlopende sectoren wordt toegepast. De lift van morgen, zeg maar.’ Aan het woord is Pascal Matheeuwsen, directeur-eigenaar van Raxtar. Zijn onderneming ontwierp een personengoederenlift voor de bouwsector, die volgens Matheeuwsen bedrijfszekerder, onderhoudstechnisch minder duur, qua inzetbaarheid veelzijdiger en bovendien veiliger is dan wat in het verleden de markt bereikte. Het succes wordt geïllustreerd door een afzet die ondanks de forse tegenwind in de bouwsector opmerkelijk groot mag worden genoemd. ‘Ik wil nog net niet zeggen dat de liften als warme broodjes over de toonbank gaan, maar het scheelt niet veel. In Nederland alleen staan er al 150.’
Aannemers
Raxtar levert dus personengoederenliften voor de bouwsector. ‘We zijn wereldwijd actief’, zegt Matheeuwsen. ‘De accenten liggen op de Benelux, Amerika en het midden-oosten. We bedienen grote aannemers en hun materieelbedrijven, maar ook verhuurders van bouwmaterieel.’ Ruim zes jaar geleden betrad de directeur deze markt. ‘Het verschil met mijn vorige sector, de software, was groot. Ik kwam erachter: in 25 jaar is hier niets of nauwelijks iets veranderd. Mensen die al jaren hetzelfde deden, producten die al tijden hetzelfde waren. Ons zusterbedrijf ANC Platforms & Hoists verhuurt personengoederenliften. Wij wilden een lift gaan bouwen die was gestoeld op onze jarenlange ervaringen op dat vlak. Een lift die afrekende met een aantal traditionele pijnpunten en die iedereen dus graag van ons wilde huren of kopen.’ En dus werd het vizier onder meer gericht op bedrijfszekerheid. Matheeuwsen: ‘Stel: je koopt de mooiste of duurste auto. Daarvan begrijpt en accepteert iedereen dat die het na een paar dagen niet meer zal doen als de wagen op een bouwplaats voor vrij gebruik ter beschikking wordt gesteld aan iedereen die er werkzaam is. Van een lift wordt verwacht dat die hier wél tegen kan. Het succes van een lift op een bouwproject wordt simpelweg bepaald door bedrijfszekerheid, oftewel het niet optreden van storingen. Ongeacht het feit dat soms ware hooligans onze liften onder handen nemen, wordt van bouwliften verlangd dat ze dag in dag uit blijven functioneren. Downtime wordt niet geaccepteerd. Robuust en hufterproof zijn dus vereisten bij onze oplossingen.’
Gepland onderhoud
Verder wil Matheeuwsen niet dat de onderhoudskosten de pan uit rijzen en op een gegeven moment hoger zijn dan de aanschaf. ‘Daar hebben we voor gezorgd met de mogelijkheid om via een internetverbinding de staat van de lift te controleren dankzij sensoren ter plaatse. Zo heb je voortaan alleen maar gepland onderhoud en nooit meer ongeplande werkzaamheden.’ Ten derde is het voor een bedrijf financieel belangrijk als de lift vaak kan worden ingezet. Normaal gesproken heeft elke lift zijn beperkingen en kan hij bijvoorbeeld alleen specifieke hoogtes aan. ‘Wij pakken het nu modulair aan. Onder meer de besturing en de aandrijving van de lift vormen de basis en daar kun je telkens de gewenste onderdelen voor een project omheen bouwen. De bezettingsgraad van de lift wordt dus hoger.’
Automobielindustrie
Matheeuwsen wijst op de belangrijkste eigenschap: veiligheid. ‘Wij vervoeren naar grote hoogte, bij het 1 World Trade Center bijvoorbeeld naar 420 meter, en dus wil je valpartijen voorkomen. Daarvoor hebben we onder meer gekeken naar de automobielindustrie, waar men werkt met kunststof Kevlar remcomponenten. Mocht een lift onverhoopt naar beneden vallen, dan wordt mede dankzij de door ons ontwikkelde remcomponenten de valveiligheid vergroot, omdat er 30 procent meer remvermogen is.’ De directeur-eigenaar stak zijn licht op in meer sectoren, waaronder de ICT. Het leidde tot het genoemde remote management via internet en GPRS, ofwel General Packet Radio Service, zodat het mogelijk werd digitaal de bouwliften te beheren, besturen en onderhouden. Het gevolg: kostenbesparingen voor de klant en veiligheid.