Piekijzer, ook wel ruwijzer of in het Engels ‘pig iron’ genoemd, is ijzer dat gegoten is in de vorm van een ‘broodje’ van circa 10 centimeter lang en 10 centimeter breed en weegt 10 tot 20 kilo per stuk. Sebastian Brunner, handelaar bij Carbones: ‘Normaal gesproken wordt er 30.000 tot 35.000 ton piekijzer vervoerd. Maar nu dus 50.000 ton. Dat is nog nooit eerder gedaan met piekijzer. De productielocaties van piekijzer zitten niet direct bij de haven maar meer landinwaarts. Vanaf daar moet de vracht per trein, vrachtwagen of kleiner schip naar het grote schip in de haven worden vervoerd. Het is een aardige puzzel om 50.000 ton piekijzer van allerlei verschillende locaties op tijd bij het schip te krijgen.’
Carbones verhandelt jaarlijks voor 2,2 miljoen aan metaalproducten, voor het grootste gedeelte piekijzer, naar circa 400 klanten in Europa. Piekijzer wordt toegepast in de staalproductie, voor onder meer machinebouw, motorblokken voor machines, trucks, auto’s en bussen, maar ook uitlaten, remschijven en assen. Piekijzer komt hoofdzakelijk uit Rusland en Brazilië. Deze lading komt uit Brazilië, en is voor het grootste deel geproduceerd door twee bekende piekijzerfabrikanten (Grupo AVG en Grupo PLANTAR). De waarde van de lading is circa 25 miljoen dollar.
De lading is vanuit Rio de Janeiro vervoerd met het zeeschip MV Yuanping Sea. Daar is het op 3 oktober 2018 vertrokken en vorige week aangekomen voor de kust van Hoek van Holland.
Onder begeleiding van het Haven Coördinatie Centrum(HCC) en de loodsen is het schip naar de gereserveerde boeien in de Botlek geloodst en door de roeiers vastgelegd. En dan volgt ZHD Stevedores. Dico Regoord, salesmanager bij ZHD Stevedores: ‘Met onze zelfvarende drijfkraan gaan we het schip lossen. Dat hebben we al weken eerder voorbereid. Het schip heeft vijf ruimen en vervoert meerdere partijen van verschillende soorten piekijzer. De partijen ladingen worden aan boord gescheiden door zogenaamde separaties die bestaan uit planken of zeilen. Van te voren werken we nauw met Carbones samen. Met de kapitein van het schip bepalen we samen welke partij voor welke klant we als eerste lossen en welke als laatste.
Sebastian Brunner vult aan: ‘Ook uniek aan deze lading is het verschillende soorten piekijzer zijn, allemaal van hoge kwaliteit. Het verschil zie je niet aan de buitenkant, maar de chemische samenstelling van de partijen is anders.
Het is ook nog eens een uitdaging om ervoor te zorgen dat de verschillende soorten in het schip niet door elkaar raken. Bij zo’n grote operatie als deze zijn er altijd wel hick-ups. Zo is het water in de Rijn nu te laag voor een directe doorvoer per schip. Daarom brengen we 18.000 ton in voorraad onder bij ZHD Stevedores in Dordrecht. Vanuit daar vervoeren we dat per truck of binnenvaartschip ?verder naar onze klanten zoals gieterijen en staalfabrikanten in Denemarken, Zweden, Zwitserland, Frankrijk en België.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…