Categories: Actueel

Recordboete voor kartelvorming truckproducenten

MAN werd niet beboet, omdat het het bestaan van het kartel aan de Commissie onthulde. Alle bedrijven erkennen hun betrokkenheid en zullen de boete betalen. EU-commissaris mededinging, Margrethe Vestager vindt het onacceptabel dat MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF onderdeel waren van een kartel, in plaats van dat ze de concurrentie met elkaar aangingen. ‘14 jaar lang spanden ze samen op het gebied van prijsstelling en het doorberekenen van kosten voor het voldoen aan milieunormen aan klanten. Dit is een duidelijke boodschap aan bedrijven dat kartelvorming niet geaccepteerd zal worden.’


Essentieel
Goederenvervoer over de weg is een essentieel onderdeel van de Europese vervoerssector en het concurrentievermogen hangt samen met de prijzen van de voertuigen. De boete heeft specifiek betrekking op de markt voor de productie van medium (met een gewicht tussen de 6 tot 16 ton) en zware vrachtwagens (met een gewicht van meer dan 16 ton). De illegale prijsafspraken vonden plaats tussen 1997 tot 2011, toen de Commissie onaangekondigd inspecties uitgevoerde. Bij de vaststelling van de hoogte van de geldboeten heeft de Commissie rekening gehouden met de omzet van de bedrijven van middelgrote vrachtwagens en zware vrachtauto’s in de Europese Economische Ruimte, evenals de ernst van de inbreuk, het gecombineerde marktaandeel van de ondernemingen, de geografische reikwijdte en de duur van het kartel. MAN kreeg volledige immuniteit voor het openbaren van het bestaan van het kartel Daimler betaalt de hoogste boete van € 1.008.766.000, DAF moet € 752.679.000 betalen. Volvo/Renault raakt € 670.448.000 kwijt en Iveco hoeft slechts € 494.606.000 te betalen.

Europa.eu

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago