De prijs van aluminium is hoog op het moment, volgens het Financieele Dagblad is het zelfs tien jaar geleden dat er zoveel geld voor het metaal werd gevraagd. De tekorten die zijn ontstaan tijdens het herstel van de economie na de coronacrisis hebben de prijs flink opgedreven.
Bij Vraag&Aanbod houden we wekelijks de prijzen van diverse grondstoffen bij, waaronder die van metalen. Waar de aluminiumprijs aan het begin van 2020 nog dalende was, sloeg dat om naar een stijging rond april/mei. Op 10 april werd 1,31 euro gevraagd voor een kilo aluminium, op 27 augustus was dat 2,26 euro.
Volgens experts zal de vraag de komende jaren hoog blijven, omdat de vraag groter zal blijven dan het aanbod. Dit komt mede doordat het maken van aluminium energie-intensief is. Daarbij zullen fabrikanten zich aan steeds strengere milieu-eisen moeten houden.
Aluminium kent veel toepassingen, maar met name de toegenomen vraag naar elektrische auto’s zorgt voor meer vraag naar het metaal. Auto’s moeten lichter en zuiniger worden, daarbij is aluminium ook nodig voor de batterijen. Ook zonnepanelen dragen bij aan de toenemende vraag.
Eoin Dinsmore, aluminiumspecialst bij het Britse CRU Group, vertelt aan het FD dat hij niet verwacht dat aluminiumfabrikanten de komende tijd meer gaan fabriceren. Doordat er weinig winst werd gemaakt de afgelopen jaren, toen de prijzen nog laag waren, zullen niet veel fabrikanten gaan investeren. Een andere reden voor het tekort aan aanbod ligt volgens hem aan de verminderde aanvoer vanuit China vanwege nieuwe maatregelen ten behoeve van het milieu.
Opties voor de toekomst zijn de recycling van aluminium en productie met behulp van hernieuwbare energie van bijvoorbeeld aardwarmte of zonne-energie.