Reesink neemt Pon Material Handling Europe over

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Koninklijke Reesink neemt Pon Material Handling over. Hiermee krijgt het concern de beschikking over de merken Motrac, Linde, Tennant, Pelzer, Bucher en Völker in intern transport, schoonmaakmachines en hydraulische componenten.

Tot de voorgenomen overname vallen ook de aandelen van Motrac Hydraulic GmbH en 75,04 procent van de aandelen van Pelzer Fördertechnik GmbH. De vaste overnameprijs bedraagt 62,5 miljoen euro en is de grootste overname uit de geschiedenis van Reesink.

PMH-E is met sterke merken voor intern transport, schoonmaakmachines en hydraulische componenten en systemen actief in aanpalende markten. Over 2012 realiseerde PMH-E met 683 medewerkers een omzet van ruim 218 miljoen euro. Door de overname wordt Reesink in een keer een grote Europese speler op het gebied van equipment en material handling.

De voorgenomen transactie is onder andere voorwaardelijk op goedkeuring van de aandeelhouders in de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) van 2 juli 2013 en overige betrokken instanties. De transactie kan naar verwachting in het derde kwartaal van 2013 worden afgerond.

Profiel PMH-E

Onder PMH-E vallen de activiteiten van Motrac Intern transport, Motrac Handling & Cleaning, Pelzer Fördertechnik en Motrac Hydrauliek. Deze zijn actief op het gebied van verkoop, verhuur, onderhoud en marketing van onder andere Linde vorkheftrucks in Nederland, België en Duitsland, Tennant reinigingsmachines in België en hydraulische componenten en systemen van de merken Linde, Bucher en Völker in Nederland en Duitsland.
PMH-E bedient voornamelijk klanten in de logistieke branche die actief zijn in de sectoren food, non-food, industrie, overslag (havens) en agri.

Grootste overname

Gerrit van der Scheer (CEO Koninklijke Reesink): ‘Met deze grootste overname uit de geschiedenis van Reesink verwezenlijken wij in een keer een aantal van onze doelstellingen. Wij voegen sterke merken in aanpalende markten aan onze activiteiten toe. Door toetreding tot de Duitse markt worden we in toenemende mate een internationale speler. Het door PMH-E gehanteerde business model sluit met zijn focus op sterke merken en de daarbij behorende service naadloos aan op ons business model. Hierdoor verwachten wij aanzienlijke synergievoordelen te kunnen realiseren. Met PMH-E voegen wij een organisatie met een enorme hoeveelheid expertise, een uitstekend track record en sterke groeipotentie aan onze Groep toe en daar zijn wij trots op.’