Reesink Staal gaat verder als Eriksen Staal. Sinds 2018 staat de voormalige Royal Reesink-divisie Reesink Staal op eigen benen als onderdeel van Copiam Group. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het (om)vormen van een eigen bedrijfscultuur. Per 1 juli gaat Reesink Staal verder onder een nieuwe naam: Eriksen Staal. Een verwijzing naar onze rijke, eeuwenoude historie en de Vikingen, befaamde staalbewerkers die bekendstaan om hun teamwork en tomeloze inzet.
De geschiedenis van Eriksen Staal begint 235 jaar geleden, in 1786. Hendrik Reesink, meestersmid en ijzerwarenhandelaar, stond toen met zijn focus op staal, kwaliteit en service aan de wieg van Royal Reesink, vandaag een wereldspeler in onder meer landbouwmachines. Reesink Staal is tot 2018 onderdeel van het concern. Een strategische heroriëntatie is de opmaat voor het verzelfstandigen van Reesink Staal. Door het samenvoegen van de staalactiviteiten met de beton- en bouwexpertise van Slimline Buildings constructievloeren ontstaat Copiam Group. Onder het motto ‘met staal en beton moet je niet slepen’ werden integrale (constructieve) oplossingen in combinaties van staal en beton samengebracht onder één dak. Inmiddels is Copiam Group uitgebreid met Copiam Logistics, een specifiek op staalhandelaren en staalverwerkende industrie ingerichte logistiek dienstverlener. Het palet producten en dienst is daarmee verder uitgebreid.
Nieuwe identiteit
In deze sinds 2018 snel veranderende omgeving lijken de wijzigingen in het staalbedrijf mee te vallen. ‘Maar ondertussen moesten we onszelf wel opnieuw uitvinden’, meent André Buiting, directeur van Eriksen Staal. ‘Als onderdeel van een wereldwijd concern werk je toch anders dan als ondernemer. Natuurlijk hebben beide situaties hun voor- en nadelen. Ons hele team heeft keihard gewerkt aan het op- en uitbouwen van klantrelaties, een organisatie en cultuur zoals we die zelf voor ogen hadden. Vandaag staat ons bedrijf als een huis en leveren en bewerken we een breed assortiment balk-, staf-, koker-, buis- en plaatstaal. Dat willen we graag vieren met een nieuwe identiteit, zonder onze historie of de waardering voor onze voormalig moeder uit het oog te verliezen. Daarom hebben we gekozen voor Eriksen Staal – niet toevallig een anagram van onze oude naam, in een vertrouwde stijl.’
Ik begrijp de keuze voor een nieuwe merknaam niet helemnaal. Kennelijk is de naam Reesink al 235 jaar een begrip. Internationaal gezien kun je ook wel verder met deze naam. Wanneer de naam Eriksen nu refereert aan eventuele Skandinavische roots van het bedrijf, dan is een switch verklaarbaar en logisch. Een sterk merk als Reesink zet je niet zomaar overboord, lijkt me.