Er is bijna een noodzaak om verdergaand te robotiseren in Nederland, want we lopen achter op het gebied van robotisering. Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland merkte in het Vraag & Aanbod online magazine ‘Robotisering’, editie 4 al op dat het risico voor ons land eerder is dat er te weinig robots bij komen, dan te veel. Patrick Waltmans, directeur van IRS Robotics reageert op dit artikel.
IRS Robotics is opgericht in 2002 vanuit Philips Eindhoven. Heden ten dage is IRS Robotics echter een familiebedrijf, eigendom van en aangestuurd door de broers Patrick en Jeroen Waltmans. Het bedrijf opereert in de markt van de ‘refurbished industriële A-merk robots’. De verkooppunten van IRS robots liggen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en India. Patrick Waltmans bevestigt de bewering van Blom. ‘Wat ze zegt is terug te zien in onze verkopen aan refurbished robots waarvan slechts twintig procent worden verkocht in Nederland, de rest zenden we uit naar het buitenland.’
Revisie
IRS Robotics reviseert de robots professioneel via interne protocollen en levert deze onder garantie terug aan de markt. ‘Een robot kopen is een koud kunstje maar de totaalmachine, de oplossing met de robot is waar het de nieuwe baas om gaat. Daar gaan echter relatief grote investeringen mee gemoeid en naast de robotica an sich zijn het ook vaak de daarmee gepaarde relatief hoge liquide middelen, de investeringen of leningen, die koudwatervrees voor robotisering veroorzaken. Maar weinig bedrijven zijn daarnaast bekend met de total cost of ownership (TCO) van een robot. Wat kost een robot niet alleen in aanschaf maar ook daarna?’
‘Dat zouden investeerders in robotoplossingen zich ook moeten afvragen. Die TCO is bijvoorbeeld geheel afhankelijk van op welke manier de robot ingezet gaat worden. In beeldspraak: stel je de auto met lompe chauffeur voor die 24/7 over een hobbelige zandweg zware transporten moet verrichten versus dezelfde auto met correcte chauffeur die 8 uur per dag over de autobaan lichte pakketten gaat vervoeren. Die auto’s hebben geheel ander onderhoud nodig, of anders gezegd: het kan niet zo zijn dat voor beide auto’s per se dezelfde onderhoudsstrategie gevolg moet worden. Dat noemen we bij IRS pragmatisch onderhoud: je kijkt wat de auto (robot) nodig heeft aan onderhoud versus een verplicht en vastgelegd scenario. Een robot periodiek onderhouden via IRS kost, afhankelijk van locatie, toegankelijkheid en toestand van de robot, ca. 4 tot 6 uur werk, dus plat gezegd in de basis ca. 450 euro werkurenkosten per jaar excl. reiskosten en materialen zoals vetten en batterijen’, rekent Waltmans ons voor.
‘Bij vaste onderhoudscontracten via derden spreek je vaak over een veelvoud van deze kosten. Dat is dus een van de voorbeelden van inzicht in TCO en op welke manier je deze in de hand kunt houden. Andere voorbeelden zijn de eigen technische dienst wapenen met robotkennis via trainingen, dus zelf de basisstoringen kunnen oplossen. Of onderdelen laten repareren in plaats van nieuw kopen. Zulk soort zaken spaart enorm veel geld uit en houdt de TCO laag.
Robots op een truck op weg naar hun nieuwe werk. (Foto: IRS Robotics)
Refurbished
‘Refurbished’, vrij vertaald opknappen of renoveren, is een breed uit te leggen begrip. Een exacte definitie in relatie tot een robot is er dan ook niet en dat is meteen de grootste valkuil voor diegene die een refurbished robot wil aanschaffen. Volgens Waltmans zit je al gauw appels met peren te vergelijken. ‘Je ziet legio termen op de markt: refurbished, gereviseerd, used, pre-owned, tweedehands, gebruikte en zelfs de ‘ervaren robot’ zien we voorbijkomen. Echter, in de volksmond scheert men alles over een kam en het gevaar loert dat wordt gedacht dat het dus ook allemaal dezelfde kwaliteit betreft. We maken zelfs regelmatig mee dat firma’s alleen de arm bij derden hebben aangeschaft in de veronderstelling dat er ‘een robot’ is gekocht, dus dat essentiële onderdelen gewoon ontbreken. Een auto aanschaffen zonder motor zeg maar’, grapt de mede-eigenaar.
‘Grof gezegd wordt hetgeen defect, versleten of verdacht is bij een IRS refurbished robot vervangen. En is de robot ‘beyond repair’, dan wordt deze gesloopt en worden de onderdelen op voorraad gelegd. Naast de wetenschap van uitvoering van een refurbishment protocol, krijgt de klant ook garantie op de aanschaf. ‘IRS refurbished’ is daarom een officieel geregistreerd handelsmerk, een soort breed geaccepteerde kwaliteitstandaard. Zo werken we en bouwen we vaste samenwerkingen op met gebruikers.’
Aanschafkosten
‘Daar waar een nieuwe middenklasser industriële robot qua aanschaf grofweg ongeveer tussen de 35.000 en 65.000 euro kost bedraagt de aanschafprijs van een professioneel refurbished robot, tussen een vijfde en een derde van die nieuwprijs. Simpel gezegd zouden er dus drie tot vijf refurbished robots aangeschaft kunnen worden voor de prijs van een nieuwe. Maar even belangrijk bij aanschaf van een refurbished robot is het bijkomend voordeel van de eerder besproken gunstigere TCO: het onderhoud en de (refurbished) spare parts van de robot zijn in dezelfde lijn als de aanschafprijs. Zie het als de mooie nieuwe kleurenprinter van zestig euro. Pas als je de originele cartridges gaat aanschaffen weet je waarom de printer zo gunstig geprijsd is’, geeft Waltmans als gedachtegang mee.
Nieuwe technologieën
Het wordt extra interessant als de conventionele techniek, zoals een iets oudere robot inmiddels wel genoemd mag worden, gekoppeld wordt aan moderne technologieën. Denk aan de refurbished robot uit 2007 die door ondersteunende software en slimme hardware ‘opeens’ ook blijkt te kunnen 3D-frezen en 3D-printen. Om die reden heeft IRS Robotics samen met CADCAMstore/SprutCAM, Damen CNC, het Belgische CNC Solutions en de specialisten van HB3D een oplossing inclusief live-helpdesk ontwikkeld om voor minder dan 35.000 euro een werkende basis aan te schaffen voor een 3D-robotfreescel. Een 3D-printoplossing volgt in 2020. Volgens Waltmans uniek in de Benelux. ‘De prijs voor het basisconcept is nog minder dan een nieuwe robot. Het wordt dan ook voor het mkb betaalbaar te starten met dit soort robotisering’, verzekert Waltmans ons.
Waltmans ziet wereldwijd een trend ontstaan van het door partijen snel geld willen maken door een oude robots, bewust of onbewust, in slechte staat terug op de markt te zetten. ‘Dit werpt een smet op de zorgvuldig opgebouwde status van de professioneel refurbished robot. Op veilige en correcte werking van de robot en de applicatie kan namelijk niet bezuinigd worden. Feit is’, volgens Waltmans, ‘dat er steeds vaker professioneel refurbished robots worden ingezet in productieprocessen waar dat ook gemakkelijk kan. Door dus een prijsgunstige professionele refurbished robot aan te schaffen in plaats van een nieuwe, bespaar je op de investering en dat werkt als een mooie financiële steun in de rug. Dit neemt koudwatervrees weg en is innovatiebevorderend voor slim Nederland.’
Het leven van robot 889923
Robot 889923 staat lampenkappen te printen van gerecycled plastic. (Foto: IRS Robotics)
IRS Robotics verkoopt zijn refurbished robots in nagenoeg alle takken van sport. Van industrie tot multimedia en van de agrarische sector tot bakkerijen. Zo deed Robot 889923 vorig jaar nog dienst als lasser van auto’s in een Daimler/Crysler-fabriek in Duitsland. Dezelfde robot staat momenteel in Haarlem lampenkappen te printen van recycled plastic. Of neem Robot E-56577, die een half jaar geleden in Italië nog cementzakken stapelde en nu in Miami houten meubels freest. IRS wordt wel vaker het UWV van de werkloze robots genoemd. Er staan gemiddeld 800 robots te wachten op een nieuwe job. Per jaar worden er ca. 400 robots aan een nieuwe baan geholpen, wereldwijd.