Elf samenwerkingsverbanden voor beroepsopleidingen schilderen presenteren zich sinds deze week onder één naam en gezicht als SchildersCOOL. Doel van deze krachtenbundeling is om meer leerlingen te werven en op te leiden voor het schildersvak, om leerbedrijven meer leerlingen te laten opnemen en om tot betere opleidingsprogramma’s te komen.
Centrale doelstelling van SchildersCOOL is om te zorgen voor meer instroom in het beroepsonderwijs voor de schildersbranche. De eerste stap hierin vormt de introductie van één landelijke naam met één huisstijl en één gezicht in de markt. De hierbij behorende huisstijl wordt vanaf vandaag landelijk uitgerold. Ook is de landelijke website https://www.schilderscool.nl/ de lucht in.
De samenwerkende regio’s zijn: Amsterdam, Geldermalsen, Zutphen, Hengelo, Nijmegen/Arnhem, Den Bosch, Nuenen, Tilburg/Breda, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag/Leiden/Gouda.
SchildersCOOL sluit aan bij de beeldtaal, het taalgebruik en het tempo van de huidige jongere. Ook de website en de promofilm ‘SchildersCOOL’ sluiten op deze doelgroep aan. Direct na de lancering van SchildersCOOL start de ontwikkeling van een nieuwe wervingscampagne. Daarin gaat SchildersCOOL met de inzet van nieuwe communicatiemiddelen, zoals Hyves, YouTube en SMS- en MSN-diensten, op nieuwe manieren jongeren benaderen voor het schildersvak.
Een andere doelgroep waarop de wervingscampagne zich gaat richten zijn de leerbedrijven binnen de branche. Deze gaan benaderd worden om meer leerplaatsen te creëren. SchildersCOOL kan ook op dit moment namelijk al meer leerlingen aannemen dan zij kan plaatsen.
SchildersCOOL trekt in deze ontwikkelingen nauw op met werkgeversorganisatie FOSAG. Voor SPOS-sen die zich nog niet hebben aangesloten bij SchildersCOOL staat de permanente uitnodiging open om dat alsnog te doen. Zowel FOSAG als SchildersCOOL zijn er van overtuigd dat samen optrekken voor de schildersbranche de enige manier is om het beroepsonderwijs gezond te houden.