Harman en Geert Horstra startten tien jaar geleden Horstra Technology. Beiden met jarenlange ervaring bij Philips Machinefabriek in Almelo, inmiddels overgenomen en omgedoopt tot VDL Enabling Technologies Group. Tot op de dag van vandaag hebben de broers geen moment spijt gehad dat ze een eigen onderneming zijn begonnen.
Vanaf augustus dit jaar hebben ze een geheel nieuw, goed geoutilleerd kantoor en een nieuwe productiehal betrokken op een nieuw opgezet bedrijventerrein in Hardenberg. Het oude pand was voor een periode van tien jaar gehuurd. Nu werd het tijd voor iets ‘eigens’.
Goed duo
Geert is de doener, de praktijkman met een rijke, technische ervaring. Hij stuurt de medewerkers aan, bedenkt samen met de opdrachtgevers oplossingen en implementeert deze in het productieproces. Harman is, als voormalig inkoper, de meer financiële man. Maar ook hij weet de opdrachtgevers te overtuigen van de kennis en mogelijkheden van deze bevlogen en nuchtere toeleverancier. Een successtory dus, maar de weg naar dit succes toe, verliep niet altijd even vlekkeloos.
Oud werkgever als klant
Harman over de opstartfase. ‘We waren allebei een beetje uitgekeken op het werk bij het toenmalige Philips. Ook werden we door onze chefs en collega’s geënthousiasmeerd om een eigen bedrijf te starten. Bovendien wilde het bedrijf, dat eind jaren negentig behoorlijk was gegroeid, graag goede toeleveranciers in hun omgeving hebben. Maar voordat je alles op een rijtje hebt, gaat er heel wat water door de IJssel/Vecht. Vooral het ‘gevecht’ met de banken voor een financiële lening was best heftig. Tja, dit speelde tien jaar geleden ook al. Uiteindelijk kregen we toch alles voor elkaar en zijn we met zijn tweeën gestart. Met als een van de eerste klanten onze oude werkgever die toen in de overgangsfase zat van Philips naar VDL ETG groep.’
Lastige start
‘We hebben eigenlijk alleen in het eerste halfjaar wel eens getwijfeld. Na onze start in augustus 2001, stortte de wereld op 11 september 2001 in. Hierna hebben we ons wel afgevraagd of we wel door moesten gaan. Het jaar 2002 was matig, maar in 2003 kregen we toch bij een aantal klanten een vaste voet aan de grond. En gaandeweg kwamen de eerste medewerkers en ook de klantenkring groeide. En tot op de dag van vandaag hebben we een vaste kern aan opdrachtgevers in diverse marktsegmenten. Wellicht is dit ook de reden geweest dat we weinig last hebben gehad van de afgelopen crisis in 2008 en 2009.’ Het bedrijf draait goed. ‘We zitten nu op twaalf medewerkers en in 2010 behaalden we een omzet, met negen fte’s, van een goede 3 miljoen euro. En hier gaan we in 2011 wel overheen.’
Op niveau
De insteek van Horstra Technology is klip en klaar. Het bedrijf zit op een hoog productieniveau en dat weten de klanten ook. ‘We vinden het van groot belang dat we in het voortraject met de opdrachtgevers kunnen meepraten, onze kennis en ervaring kunnen inbrengen en zo tot de best mogelijke producten te komen. Bijvoorbeeld voor ASML – de opdrachten hiervoor komen via hoofdaannemer VDL – maken we uiterst gecompliceerde machineonderdelen.’
Het machinepark bestaat uit drie Hedelius-bewerkingscentra, waarvan één vijfassig, een Matsuura-horizontaal bewerkingscentrum met een carrousel van zes pallets, afmeting 630/630, en twee DMG-drieassige units. ‘Op dit moment zijn we in een afrondende fase voor de aanschaf van een vijfassige bedfreesbank met een x-as van tussen de 4 en 4,5 meter. Ook is deze machine uitgerust met een zwenkkop om kopse kanten CNC-gestuurd te kunnen bewerken.’
Beheersfase
Het bedrijf heeft de pioniersfase nu wel achter zich gelaten en richt zich nu op de beheersfase. ‘Dit betekent ook een andere insteek naar de klanten, meer aanbiedend en meer service verlenend. Onze strategie hebben we overigens mede laten bepalen door de specialisten van PKM. Vooral adviseur Frank Oosterbroek heeft ons van degelijke adviezen voorzien. Bovendien vragen onze klanten als bijvoorbeeld VDL om een driejarige strategie. Ook voor hen geldt dat ze willen weten hoe we in de markt willen staan.’ Het bedrijf voldoet als vanzelfsprekend aan de gewenste ISO-normering en heeft een ERP-systeem geïntegreerd.
Full service formule
Een lange relatie heeft Horstra met het eerder genoemde VDL, maar ook met Masévon Technology is er een hechte, toeleverende band. Tijdens de opening van het nieuwe pand sprak directeur Henk Kieft. Hij benadrukte dat beide bedrijven het stadium van de ‘gewone’ klant-leverancierverhouding allang zijn ontgroeid. ‘We zien elkaar als gelijkwaardige partners die technologie hoog in het vaandel hebben staan. Elk bedrijf is in staat de eigen technologische toegevoegde waarde in te brengen. En dit is nodig in een wereld waarbij de complexiteit van projecten en systemen toeneemt. Ook de eisen worden zwaarder en uitgebreider. Vandaar dat bedrijven projecten veel meer als een full service formule moeten aanpakken. Denk hierbij aan voorontwerp, logistiek en de financiering. Zo zie je dus de rol van de toeleveranciers verschuiven richting de opdrachtgever’, aldus Kieft.
Horstra beaamt deze filosofie. ‘Ja, de rol van de toeleverancier is aan het veranderen. We schuiven meer naar de klant/opdrachtgever. Dat doen we zelf ook. We besteden het meer eenvoudiger werk uit. Hiervoor werken we samen met circa zeven bedrijven. En hiermee hebben we ook een hechte, intensieve relatie. Onze klanten vragen vooral flexibiliteit en een dienstverlenende opstelling. Ik ben ervan overtuigd dat een goede stevige samenwerking een uitstekende basis is voor de toekomst.’
http://www.horstra-technology.nl/