Met ruim honderd exposanten en een informatief randprogramma wil Design to Manufacturing, dat eind deze maand plaatsvindt in Kortrijk Xpo, inspelen op de trends in de maakindustrie. ‘Betrouwbaarheid van de supply chain en duurzaamheidseisen aan het design zijn motoren achter de trend van reshoring. Daarbij zien we de trend van quick response manufacturing. Dit alles maakt automatisering en digitalisering tot een absolute noodzaak.’
Auteur: Jerom Rozendaal
Met honderd standhouders is de Design to Manufacturing (D2M)-beurs, het vroegere Prototyping+MNE, feitelijk uitverkocht. De beurs, die de volledige keten van de maakindustrie samenbrengt, vindt plaats op 27 en 28 maart in Kortrijk Xpo en wordt traditioneel ook goed bezocht door Nederlanders bedrijven en standhouders.
Beursorganisatie Industrialfairs verwacht deze editie een goede opkomst. Niet alleen is de beursruimte ruim op voorhand al uitverkocht, tevens nopen de trends in de maakindustrie bedrijven tot innovatie. ‘Vroeger was digitalisering en automatisering een soort van luxe, tegenwoordig is het een must om te overleven’, vertellen Karl D’Haveloose en Sven Mollie van Industrialfairs.
Dat verwacht ik niet. TechniShow is meer een machinebeurs, met grote stands, machines en demo-sessies. Bij ons heb je minder demogehalte en staat het netwerken centraal. Bij ons komen bezoekers om met standhouders hun problemen en uitdagingen te bespreken. En deze zijn er op dit moment legio.
We zien dat reshoring zich doorzet, bedrijven die hun productie terughalen uit het Verre Oosten of uit Oekraïne. Zij doen dit enerzijds omdat zo de robuustheid van de supply chain te vergroten. Anderzijds is dit ook een reactie op toenemende eisen die gesteld worden op het gebied van duurzaamheid van het eindproduct. De moduleerbaarheid en het recyclegehalte van een product wordt steeds belangrijker en hierdoor zijn OEM’er en machinebouwer steeds nauwer aan elkaar verbonden. Er vindt een permanent overleg plaats tussen de verschillen de schakels in de keten van design tot productie. Het vinden van nieuwe leveranciers die kunnen voldoen aan de nieuwste duurzaamheids-, betrouwbaarheids -en flexibiliteitseisen is momenteel erg actueel.
Wij merken bijvoorbeeld dat we meer toeleveranciers als standhouders hebben. Deze toeleveranciers komen naar de beurs op zoek naar nieuwe klanten, OEM’s of machinebouwers. Daarnaast verwachten we dat bezoekers op de beurs op zoek gaan naar nieuwe toeleveranciers.
Om tot een duurzaam, moduleerbaar eindproduct te komen, is de interactie tussen design en ontwerp dus steeds belangrijker. Op deze trend hebben wij enkele jaren geleden al ingespeeld door de twee beurzen Prototyping en MNE samen te voegen tot een beurs waar engineering en productie hand in hand gaan. Op de beurs tref je naast de machinebouwers zoals DMG Mori en Okuma, Yamazaki Mazak maar ook industriële engineering bureaus, software-en automatiseringsleveranciers, maar ook toeleveranciers die steeds verder gaan in co-creatie met de klant.
Absoluut. Een belangrijke trend die ook samenhangt met reshoring is high complexity, low volume. OEM’s en machinebouwers willen hun voorraad zo klein mogelijk houden, om hun geld vrij te
hebben. Hierdoor worden er kleinere series gevraagd. Een toeleverancier moet de flexibiliteit inbouwen om snel op deze vraag te kunnen voorzien. Quick response manufacturing heet dat. Dit is alleen mogelijk door vergaande digitalisering en automatisering door te voeren.
Een mooi voorbeeld is 247TailorSteel dat feitelijk een dark factory is, waar nauwelijks arbeiders aan te pas komen. Een bedrijf geeft zijn opdracht en ontwerp digitaal door en de volgende dag wordt de order aan huis geleverd. Of het nu gaat over een kleine serie van tien stuks, of een serie van duizend stuks.
De CEO van 247TailorSteel, Carl Berlo, is trouwens ook een spreker op onze beurs. Op woensdag 27 maart gaan we met hem in debat over Subcontracting 4.0. Samen met Berlo analyseren we de problemen van vandaag, de uitdagingen van morgen, maar ook de kansen die subcontractors moeten grijpen om (over)morgen het te maken. Tijdens dit debat worden prangende problemen en actuele vraagstukken voorgelegd, om samen tot gerichte en pragmatische inzichten te komen.
Het randprogramma is traditioneel een belangrijk element op onze beurs. Een rijk gevuld aanbod Expert Classes dompelt de bezoekende teams onder in de nieuwste inzichten, voorspellingen en best practices rond de volledige waardeketen van ontwerpen tot produceren, van experten, competentiecentra en industry peers.
Een van de sprekers is bijvoorbeeld Aqtor, een Belgisch orthopedisch bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie en verkoop van onder andere orthopedische schoenen, ortheses, prothesen en mobiliteitshulpmiddelen. Bij dat bedrijf ligt de uitdaging bij de ontwikkeling van nieuwe producten is het vinden van de balans tussen creativiteit en wetgeving. Daarbij speelt het Design Thinking Process een belangrijke rol.
Een andere spreker is Sebastien Laga van het bedrijf Vonken dat buitenovens produceert. Hun design overstijgt louter functionaliteit en is doordrenkt met betekenis, van materiaalkeuze tot maakbaarheid, efficiënt gebruik van materialen tot gebruiksgemak en vormgeving. Tijdens de voordracht delen ze hun designparcours met verschillende uitdagingen aan de hand van anekdotes en voorbeelden.
Het loopt nog steeds stroef in de machinebouw en aanverwante sectoren. Orderboekjes die na corona zijn opgebouwd, zijn inmiddels leeg en de order-intake is sinds vorig jaar laag. Het wachten is op het aantrekken van de markt, iets wat experts in het derde kwartaal verwachten.
Misschien wel, maar aan de andere kant heeft men geen keus. Waar automatisatie en digitalisering vroeger meer een fashion fenomeen was, in voorbereiding op slechtere tijden, zijn deze slechte tijden nu aangebroken en is digitalisering en automatisering nu absoluut noodzakelijk om te overleven.
Ten eerste wegens de krapte op de arbeidsmarkt. Het is nagenoeg onmogelijk om geschoold technisch personeel te vinden. Anderzijds neemt dus de complexiteit in de maakindustrie steeds meer toe.
Voor onze vijf beurzen hanteren wij in eerste instantie de berekening van het aantal waardevolle leads per exposant. Wij organiseren geen publieksbeurzen, en verwachten geen zaterdagse Ikea instroom. Als je door D2M wandelt en ziet dat exposanten lange en gerichte gesprekken voeren, dan weet je dat je doel bereikt is, de markten samenbrengen op één fysisch overzichtelijk ecosysteem.
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…