In de gerestaureerde Scheepsbouwloods op het terrein van de voormalige Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) kan Franklin beschikken over ‘s werelds grootste en zwaarste trekbank. Daarmee is een kracht uit te oefenen van 900 ton voor het testen en certificeren van kabels van het zwaarste kaliber. ‘We hebben zelfs het Guinness Book of Records gehaald met een 500 millimeter dikke kabel’, vertelt country manager Jerry Bakx (Franklin Offshore Europe) in de enorme hal (33.000 m²).
In de vroegere vestiging in Dordrecht kon Franklin alleen kabels maken, op de tien maal grotere RDM-locatie is er ruimte voor ‘kabelslag’. Dat zijn kabels, gevlochten uit ineengevlochten kabels. Minimale dikte voor kabelslag stroppen is 128 millimeter. Waar dergelijke enorme bundels voor worden gebruikt? De 400 millimeter reuzenkabels die Franklin deze maand produceert gaan naar het kraanschip Saipem 7000. Dat kan er een compleet boorplatform mee uit het water lichten.
Eigenaar Havenbedrijf Rotterdam (HbR) moest in de vloer van de historische loods een 1.80 meter hoge en 2,00 meter brede betonnen balk bouwen om de krachten op de trekbank op te vangen. Puur financieel gezien was HbR voordeliger uit geweest door de loods te slopen en nieuwbouw te plegen. Maar de dure restauratie blijkt een schot in de roos. Franklin is laaiend enthousiast over zijn nieuwe werkvloer en kantoren in de historische omgeving. ‘Deze uitstraling geeft ons bedrijf een enorme boost’, zegt Bakx. Met zijn machtige vakwerkspanten, fraaie lichtstraten dak en nieuwe supervlakke betonvloer (vloerbelasting tot 4.000 kg per vierkante meter) biedt de Scheepsbouwloods een efficiënte werkplek die historie ademt. De gereviseerde bovenloopkranen van Dr. A. Rolf uit 1972 rollen al veertig jaar door de 28 meter hoge en 280 meter lange hal. Er is zelfs een Figee kraan uit 1929 te vinden die nog meebouwde aan legendarische schepen als De Zeven Provinciën en ss Rotterdam. Inclusief de restauratie van de loods heeft HbR nu zo’n 100 miljoen euro geïnvesteerd in revitalisatie van het voormalige scheepsbouwterrein (40 hectare).
Franklin bedient vanuit de Heysehaven de hele wereld en beschikt daarvoor over noodzakelijke voorzieningen als een kade met diepgang van 11,5 meter en een put van 16 meter waterdiepte. Die wordt gebruikt om schepen te laten afzinken voor bedrijven zoals Dockwise en Rolldock. Baggerschepen en andere constructies van bijvoorbeeld IHC, Heerema of Huisman kunnen eenvoudig worden afgemeerd voor de kant voor afbouw of aanbrengen van kabelwerk. Gunstig is ook dat Rotterdam beschikt over een cluster van tientallen bedrijven en toeleveranciers gespecialiseerd in de offshore, waaronder buurman Ampelmann met zijn actief compenserende platforms.
Doorslaggevend argument om naar de RDM Campus te verhuizen was de aanwezigheid van technische opleidingen. ‘Wij hebben handjes nodig voor ons bedrijf en die vind je hier. We hopen vooral op doorstroming van lassers en hydraulicatalenten.’ Die zijn niet alleen nodig voor vervaardigen van kabels. Deze maand opent Franklin in de Scheepsbouwloods ook een nieuwe constructiewerkplaats. Die gaat onder meer spreaders, hijsframes en modules voor boorplatforms voor de offshore bouwen. De ‘fabrication’-divisie belooft een banenmagneet te worden voor nieuwe generaties mbo- en hbo-technici op de RDM Campus.
Snelgroeiend is ook de nieuwe divisie ‘Projecten’ van het bedrijf. Deze divisie vliegt de hele aarde over om elektriciteitskabels te trekken, kabels te vervangen op een olieplatform of kettingen te inspecteren en classificeren.
Franklin begon met honderd mensen in de Scheepsbouwloods, maar hoopt komend jaar door te groeien naar tweehonderd man. De omzet van vijf jaar geleden, ongeveer 3 miljoen euro, is inmiddels vertienvoudigd. Bakx: ‘We zitten in het centrum van de maakindustrie in een van de grootste havens van de wereld. Dat is alles wat we nodig hebben.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…