De schroeven hebben een diameter van 4,3 meter en zijn inclusief assen 28 meter lang. Ze hebben als hoofdopdracht om het waterniveau op het drukke Albertkanaal stroomopwaarts op peil te houden, zodat de scheepvaart geen hinder ondervindt van het waterverlies aan de sluizen. Eén versassing via de duwvaartsluis verbruikt zo’n 48.000 kubieke meter water. Cofely Fabricom heeft voor dit project samengewerkt in een tijdelijke vereniging met Hye en in partnership met constructeur Vandezande.
Elke geplaatste schroef kan 5.000 liter water per seconde terug naar boven vijzelen. Dat vergt dan wel telkens 800 kW. Maar omgekeerd, als het waterpeil stroomopwaarts te hoog staat, kan er via de schroeven ook water worden geloosd. Daarbij kan 1,2 tot 1,4 MW energie worden gerecupereerd. Bij een normaal debiet produceert de installatie elektriciteit. ‘Eén van de uitdagingen is het precies positioneren van de vijzels’, zegt Björn Verbeeck, projectleider bij Cofely Fabricom. De 85 ton zware schroef/gootconstructie is uit het schip getild met twee kranen van respectievelijk 700 ton en 400 ton.
Het gaat om een investering van 7 miljoen euro door waterwegenexploitant nv De Scheepvaart. Op dezelfde waterweg kwamen eerder dit jaar ook in Ham dergelijke vijzels.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…