‘Daarbij is het ook nog eens vederlicht’, stelt werkvoorbereider Maurits Weyschede. Het dak meet 21 bij 7 meter, is op het hoogste punt 40 centimeter dik en weegt 2,7 ton. ‘Dat lijkt veel, maar voor bouwbegrippen is dat werkelijk vederlicht. Zeker als je bedenkt dat het een sneeuwbelasting moet kunnen dragen van 150 kilo per vierkante meter.’
Het geringe gewicht van het dak was een van de belangrijkste eisen van het architectenbureau. Een andere belangrijke eis was dat de maximale uitzettingstolerantie van het dak aan beide zijden slechts 3 millimeter bedraagt. Een maximale uitzetting van 3 millimeter aan beide zijden op een lengte van 21 meter is uitermate gering.
Het team van Rhebergen Composites koos voor een sandwichconstructie van schuim en carbon/glaslaminaat. Carbon en glas hebben verschillende eigenschappen. Als het glas wil krimpen, blijft het carbon op maat. Dat veroorzaakt weliswaar een interne spanning, maar dat vangt het ontwerp op door de dikte van de diverse lagen.
Het dak is eind vorige maand op een ponton naar de Coenhaven gebracht. Vandaar is het per binnenschip vervoerd naar de omgeving van Basel, waarna het laatste stukje transport naar de locatie in de Zwitserse Alpen per helikopter zal plaatsvinden.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…