Voorgaande legt, in een notendop, meteen de essentie van zijn dienstverlening bloot. ‘Natuurlijk kunnen klanten, op zoek naar een voor hen meest geschikt profiel, zelf gaan zoeken, maar ze beschikken doorgaans niet over de kennis die ik van deze markt heb’, stelt Hummelman. Jarenlang was hij vijftig procent aandeelhouder van Carmat, een groothandel in carrosseriematerialen, die tevens profielen leverde. Als ingenieur had (en heeft) hij vooral oog voor de technische mogelijkheden; een voorliefde die zijn klanten nu bijzonder tot dienst kan zijn. Inmiddels is hij al weer diverse jaren los van Carmat. ‘Mijn broer heeft mijn aandelenpakket overgenomen. En tja, dan moet je toch wat’, merkt hij met een glimlach op. Thuis zitten en nietsdoen was voor hem geen optie. ‘Dus doe je wat je leuk vindt. En dat is Rhimex. Rubberprofielen.’
Vraagbaak
‘Rhimex is adviseur, vraagbaak, servicepunt voor de klant’, verduidelijkt Hummelman. ‘Een agent van leveranciers zijn we pertinent niet. We zijn merk- en fabrieksonafhankelijk.’ Rhimex adviseert een zoekende klant welk rubberprofiel het meest bruikbaar (en betaalbaar) is voor een specifieke toepassing en brengt aansluitend klant en leverancier met elkaar in contact. Wel blijft Rhimex als intermediair opereren. De leverancier levert de benodigde profielen rechtstreeks aan de klant, maar factureert aan Rhimex. Rhimex, op zijn beurt, stuurt de klant een factuur voor het door de leverancier geleverde materiaal. ‘Waar ik aan verdien?’ hij lacht. ‘Ik heb er eerder aan gedacht om als adviseur gewoon een uurtarief te hanteren, maar dat is erg lastig. Dus hebben we uiteindelijk besloten dat we een klein percentage van de omzet als marge ‘pakken’.’ De klant hoeft dit soms niet eens te voelen, want Hummelman weet, vanwege zijn goede onderhandelingstechnieken en kennis van deze markt, niet zelden goedkoper in te kopen dan de klant zelf. Maar er is een nog veel groter voordeel waardoor klanten graag via Rhimex inkopen, stelt Hummelman: ‘Zelf hebben ze niet altijd weet van de nieuwste ontwikkelingen, waardoor ze vaak genoegen nemen met een oplossing die minder is dan wat er in de markt beschikbaar is. Dan zit je soms met een minder praktische oplossing of is hetgeen je zelf inkoopt duurder dan een andere, betere, oplossing.’ Het zijn zaken waar Hummelman, vanuit zijn expertise, een klant op kan wijzen. Sterker nog: soms loopt hij zomaar tegen een nieuw profiel aan, waarbij hij meteen aan een klant moet denken. ‘Dan benader ik ze ongevraagd en stel een betere oplossing voor dan die waar we in eerste instantie van dachten dat die het beste was. Immers: de ontwikkelingen gaan door en juist in het bijhouden van die ontwikkelingen, en in het zoeken naar steeds weer betere (en ook goedkopere) oplossingen, ligt mijn kracht.’
‘Kleine jongen’
Soms stuit Rhimex op een leverancier die weinig vertrouwen heeft in het factureren naar een ‘kleine jongen’ als Rhimex. Immers: Hummelman heeft er bewust voor gekozen om ‘na een bedrijf met personeel en alle daarbij behorende zorgen’, klein te blijven. Samen met zijn vrouw runt hij, vanuit huis, Rhimex. ‘Zonder gedoe met personeel, voorraad, transport’, maar wel met klanten die grote volumes afnemen. ‘Leveranciers hebben het idee dat ze beter zaken kunnen doen met een bedrijf dat een groot bedrijfspand en honderd man op de payroll heeft, dan met een eenpitter’, weet hij. ‘Vreemd, want deze eenpitter betaalt de facturen die de leverancier verstuurt standaard binnen veertien dagen.’ Een groeiend aantal rubberleveranciers ziet dit, met een dalend betalingsmoraal, steeds vaker als een grote plus. ‘Door vlot te betalen kan ik bovendien weer een iets betere marge bedingen’, stelt de ondernemer. Inmiddels weten steeds grotere klanten hem te vinden; klanten die blij zijn niet meer zelf de boer op te hoeven en die vertrouwen op en profiteren van de grote kennis die Hummelman in de afgelopen tientallen jaren heeft opgedaan.
Inl.: https://www.rhimex.com/.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…