Robot als zakkenvuller levert besparing op in bulk handling

FIBC’s (flexible intermediate bulk container) zijn gemeengoed geworden. ‘Alleen zagen we bij klanten dat ze die graag onbemand vullen. Dat lukte tot nog toe niet’, zegt Jur Lommerts over de aanleiding om met de ontwikkeling van het nieuwe concept te starten. Dat is volledig in eigen beheer gedaan. Het vernieuwende zit met name in de vier banden aan de bovenkant van de big bag. Deze vier banden zijn aan de vulslurf bevestigd en komen hier samen. Door de vulmond op te pakken met de robotgrijper, ontvouwt de vulmond zich samen met de vier banden. Er ontstaat zo ruimte om de big bag aan de vorken van een heftruck of aan een haak te bevestigen. ‘Dit is het deel van het concept waar we een patent voor hebben gekregen’, legt Jur Lommerts uit.

 

Voor het eerst automatisch

Want voor het eerst is het nu mogelijk om de zakken volledig geautomatiseerd uiteen te vouwen en te bevestigen aan de haak, zodat de vulmond precies onder de vulmond van de afvulinstallatie zit. Daarmee voorkom je dat je nog langer handmatig de zakken moet uitpakken en inhangen. Zelfs als de vulslurf maar deels wordt opgepakt, dan komen de vier banden vrij voor de ophanghaken. Hierdoor kan heel goed met een vacuümgrijper op de robot worden gewerkt, want het is minder belangrijk hoe de zakken worden opgepakt. De zakken blijven altijd goed hangen. De ‘robot’ zelf is een machine die van standaard delen is opgebouwd.

 

Arbeidskosten omlaag

Volgens Lommerts wordt het met deze installatie mogelijk om flink te besparen op de arbeidskosten bij het afvullen. In bedrijven waar de vulinstallatie continu loopt, is de operator niet langer nodig. In andere bedrijven hoeft de heftruckchauffeur niet langer van zijn heftruck af te komen om een nieuwe zak in te hangen, maar hoeft hij slechts de gevulde zak aan de vorken te schuiven en weg te brengen. Ondertussen hangt de robot de volgende big bag klaar voor te vullen. ‘Dat scheelt in een bedrijf met een vierploegensysteem dus vier fte’s, afhankelijk van de benodigde vulcapaciteit. Daarmee verdien je de investering in de totale installatie binnen een jaar terug.’ Jansen en Heuning bouwt zelf de complete installatie, inclusief de robot. Het prototype heeft een capaciteit van 100 FIBC’s per uur, met een gevuld gewicht van maximaal 2.200 kilo. Aan iedere wens van de klant kan worden voldaan. Het wisselen per big bag kan in 8,5 seconden gebeuren, omdat de robot tijdens het vullen al de volgende FIBC oppakt en aan het systeem hangt.

 

Dit jaar eerste pilot

Jansen & Heuning heeft met deze FIBC-robot – de eerste ter wereld, naar eigen zeggen – op de beurs Industrial Processing de Proces Innovatie Prijs gewonnen. Het bedrijf heeft momenteel een werkend prototype. ‘Nog dit jaar gaan we een eerste pilot doen bij een klant. Daarna starten we de productie.’ Lommerts wil daarbij zelf de installatie bouwen. De big bags met banden worden door externe leveranciers gemaakt. ‘In principe willen we hiervoor licentierechten verkopen.’

Franc Coenen

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

16 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago