Robot neemt laswerk van aankomende vutters over

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Wat doe je als gespecialiseerd staalconstructiebedrijf als een aantal van je allerbeste gekwalificeerde lassers binnenkort met vroegpensioen gaan en nieuwe gespecialiseerde lassers nauwelijks te krijgen zijn? Juist, je koopt een lasrobot!

Voor Ruud de Corti, International Welding Technician van Mourik Limburg was die keuze snel gemaakt. Tenslotte hadden ze in het bedrijf al 20 jaar ervaring met het robotlassen van allerlei staalconstructies.

‘Enerzijds moest het wegvallen van de manuele lascapaciteit worden opgevangen, zonder dat de kwaliteit er onder ging lijden, en anderzijds moest de productiecapaciteit worden verhoogd. Bovendien worden de constructies en de te lassen delen steeds groter’, aldus Ruud de Corti.

Keuze

De 20 jaar oude robot was aan vervanging toe: het apparaat en de besturing waren verouderd, de manipulator te zwak en de capaciteit te laag. De keuze voor de nieuwe lasapplicatie viel al gauw op de Yaskawa Motoman lasrobot type MH50-20. Deze robot heeft een enorm groot werkbereik met een straal van ruim 3 meter, waardoor er gespaard kon worden op een portaalconstructie waaraan normaliter de robot gemonteerd wordt om de werkstukken bereikbaar te maken voor de robot.


Daarnaast werd gekozen voor de MT1 3000 L-shape manipulator waarmee stukken tot 3,5 ton in drie dimensies in de ruimte gepositioneerd kunnen worden zodat de te lassen delen in de meest optimale positie aan de robot aangeboden kunnen worden. In combinatie met het tot 1,5 meter verschuifbaar tegenlager van het type G1000 kunnen ook gevarieerde lengtes worden ingespannen tussen de manipulator en het tegenlager. Met behulp van de touch sensor met rapid module voor zeer nauwkeurige startpositiemeting en het naadvolgsysteem ComArc met meerlagentechniek worden lasnaadtoleranties opgezocht en tijdens het lassen gecorrigeerd. De gevonden naadafwijkingen worden opgeslagen en gebruikt voor het aflassen van de volgende lasnaadlagen.

Waarom Motoman?

Ruud de Corti: ‘Niet alle merken robots konden een manipulator erbij leveren die onze platen van 3,5 ton konden handelen. Bovendien sprak ons het totale kostenplaatje, de levertijd van de applicatie en de service, begeleiding en opleiding van Yaskawa Motoman zeer aan.’  Anderhalf jaar geleden kwam het plan om een nieuwe lasrobot te kopen. Na de analyse aan welke eisen die moest voldoen werd de knoop doorgehakt en in februari 2012 werd de robot afgeleverd.

‘Ik was verbaasd over de snelle inzet in de productie: in maart 2012 was de robot al in vol bedrijf en konden wij de meterslange lassen in meerdere lagen door de nieuwe robot laten doen. Eerst konden we slechts één kolom per dagdienst afwerken; met de nieuwe robot doen we er nu drie. Het afwerkprogramma per product is van zo’n acht uur verkort naar 3,5 uur. Ook de opleiding van de operators, welke deels op locatie, deels bij Yaskawa Motoman in Son plaats heeft gevonden verliep voorspoedig.’

Mourik Limburg

Met haar 80 medewerkers in Echt is Mourik Limburg, als onderdeel van de Mourik Groep met in totaal 2.500 medewerkers met een jaaromzet van ruim 400 miljoen, actief in de staalbouw. Naast de vervaardiging van verkeerskundige draagconstructies worden in Echt sluis- en stuwcomplexen, verkeers-, spoor-, fiets- en voetgangersbruggen gebouwd voor de Nederlandse markt.
‘Voorlopig hebben we over inkomende opdrachten en werkvoorraad niet te klagen”, aldus een tevreden Ruud de Corti. “Onze orderportefeuille is goed gevuld, waardoor wij de mogelijkheden en capaciteit van de nieuwe Yaskawa Motoman lasrobot ten volle kunnen benutten.’

Yaskawa Motoman lasrobot

Mourik Limburg