Ziet u door de robots de werkplaats nog? Beetje flauwe vraag, maar het valt op dat robotisering sterk in het nieuws is. Van de enige oplossing tot de ultieme bedreiging. Zelfs banken hebben tegenwoordig verstand van robotisering. Hopelijk hebben ze meer verstand van bankzaken.
Ondertussen is niet meer duidelijk wat voor (productie)bedrijven nu echt van belang is omtrent robotisering.De kern is dat de robot een middel is om een doel te bereiken en niet meer dan dat. Er zijn processen die goed te robotiseren zijn, er zijn zelfs processen die zonder robot niet of niet goed uit te voeren zijn. Kijk naar de automobielfabrikanten: zij zetten zeer veel robots in, terwijl er ook nog veel taken door medewerkers worden uitgevoerd.
Een robot heeft de volgende voordelen:
- Repeteernauwkeurigheid
- Vrij programmeerbaar (binnen de vaststaande reikwijdte)
- Niet gevoelig voor slechte omstandigheden (hitte, (fijn)stof, straling, koude, giftige stoffen)
- Onvermoeibaar en geen fouten onder tijdsdruk etc.
Op basis van de behoeften van het betreffende proces zal men moeten bepalen of een robot een oplossing geeft. We maken nog te vaak mee dat ondernemers negatief tegenover robots staan en ze dus niet gebruiken waar het voordelen biedt of juist ondernemers die zeer positief staan tegenover robots en ze inzetten waar het niets oplevert. Dit geeft dan vaak weer verhalen aan de ‘borreltafel’.
Ga uit van eigen processen
De basisvraag is dus niet: ‘wel of niet robotiseren?’, maar ‘hoe kan ik mijn productieproces optimaliseren?’ En hier zijn inderdaad meer mogelijkheden. Wel zal duidelijk zijn dat elk bedrijf hier zelf een analyse voor moet uitvoeren. Robotiseren omdat de overheid het zegt of omdat de concurrent het doet, is nooit de beste oplossing. Ga uit van de eigen (productie)processen.
Nu volgt een lastige fase. Waar haalt u de betrouwbare informatie vandaan om de beoordelen of en zo ja, welke robot geschikt is om uw processen te verbeteren? Elke robotleverancier vindt zijn robots de beste. Maar dat wil niet zeggen dat deze robots voor uw bedrijf of proces de beste oplossing zijn.
Het uitgangspunt is dat er meer dan voldoende informatie beschikbaar is. Een goede analyse van uw proces in combinatie met een zuivere analyse van de mogelijkheden van robottypen levert hier de goede richting. Met lasrobots bijvoorbeeld is al meer dan 30 jaar praktijkervaring in Nederland. Daar kunt u gebruik van maken.
Als u een robot voor een bepaald doel wilt gaan inzetten, dan is contact met bedrijven die ervaring hebben met deze robottoepassing een simpele aanpak. Mijn ervaring is dat wanneer het niet gaat om directe concurrenten, de meeste bedrijven hun ervaringen graag willen delen. Ook leveranciers zijn graag bereid om goede referentiebedrijven aan u door te geven. Deze bedrijven zijn uiteraard positief over de robot, maar ze zullen eerlijk hun ervaring delen. Met de goede vragen verkrijgt u zeer betrouwbare informatie die u voor uw analyse nodig heeft.
Wel is het van groot belang om, als u een robot voor een specifieke taak wilt inzetten, voor aanschaf nog meerdere testruns te maken. Hier heeft u de medewerking van de leverancier voor nodig, maar door van tevoren goede afspraken te maken, verkrijgt u ook de relevante informatie. Een gerenommeerde leverancier heeft geen behoefte aan klachten achteraf.
Is eenmaal het besluit genomen dat er gerobotiseerd gaat worden, dan start het keuze- en implementatietraject. Geen probleem als uw analyses vooraf goed gemaakt zijn en u zich laat bijstaan door een gerenommeerde leverancier. Wel is het goed van tevoren goede afspraken te maken over de doelstelling (een werkende robotinstallatie die de gespecifieerde resultaten behaald), het implementatietraject en de projectleiding.