Roerige tijden bij ThyssenKrupp

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Thyssenkrupp heeft een nieuwe strategie uitgewerkt voor de staaldivisie van de groep. Het plan omvat flinke investeringen, maar ook herstructurerings-maatregelen. Hiermee moet de winstgevendheid van de staaldivisie worden opgevoerd.

Dat meldt Reuters. Thyssenkrupp heeft een zwaar jaar achter de rug. Na een mislukte fusie met Tata Steel kondigde het bedrijf begin oktober een grote ontslagronde aan, die een op de drie medewerkers raakt. Voor de staaldivisie gaat het om zo’n 1200 van de in totaal 27.000 banen die verloren gaan. 

Reuters meldt na inzage van een interne memo van Thyssenkrupp dat het bedrijf de staaldivisie winstgevender wil maken. Momenteel heeft het bedrijf een schuld van 12,7 miljard euro. Het gecorrigeerde bedrijfsresultaat van Thyssenkrupp Steel Europe daalde het afgelopen boekjaar met 95 procent, onder andere door hoge grondstofkosten en een dalende vraag in Europa.

Het resultaat voor rente en belastingen (EBIT) moet de komende jaren met gemiddeld zeshonderd miljoen euro worden verhoogd. Naast het scrappen van banen moet ook een toename van de verkoop aan de autosector hieraan bijdragen. Uit de memo blijkt dat er duizend banen in de administratie verdwijnen, zo’n tweehonderd operationele medewerkers zullen hun baan verliezen.

Liftendivisie

Ook werd duidelijk dat Thyssenkrupp haar liftendivisie wil verkopen. Verwachting is dat de divisie zo’n 17 miljard euro op zou brengen. Tegelijkertijd verliest het bedrijf daarmee wel de bestlopende divisie. Op 4 december waren duizenden medewerkers van de liftendivisie op de been op te protesteren bij het hoofdkantoor in Essen. Zij vroegen het management om bescherming van de werkgelegenheid. De liftdivisie verschaft werk aan ongeveer 50.000 mensen.

‘Ons bedrijf groeit al vele jaren in omzet en winst en we brengen jaar na jaar betrouwbaar geld binnen’, vertelde Susanne Herberger, lid van de raad van commissarissen van ET, aan Reuters. ‘Als we als beloning worden verkocht, verwachten we in de eerste plaats dat de mensen van Thyssenkrupp Lift centraal staan.’

De onderdelen Heavy Plate en Electrical Steel zullen volgens de memo worden geherstructureerd, verkocht of geliquideerd. Daarover zal in de komende maanden een beslissing worden genomen.