Roland Berger: ‘300 duizend banen Europese auto-industrie in gevaar’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De auto-industrie gaat de komende 15 jaar een historische transformatie tegemoet. Als gevolg van geopolitieke en demografische veranderingen en trends in duurzaamheid, mobiliteit en technologie zal het zwaartepunt van de industrie verschuiven van Europa naar Azië. Maar liefst 300 duizend banen in de Europese auto-industrie zullen hierdoor binnen afzienbare tijd in gevaar komen.

Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Zowel de productie als verkoop van auto’s zal de komende 15 jaar steeds meer gaan plaatsvinden in Azië, zo blijkt uit het onderzoek. Deze verschuiving wordt versterkt door een groot tekort aan geschoolde arbeidskrachten in Europa en in de Verenigde Staten.

Nieuwe bedrijfsmodellen

‘In de toekomst is het noodzakelijk dat de auto-industrie steeds meer aansluit bij andere industrieën’, meent René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. ‘Hierdoor zullen nieuwe bedrijfsmodellen en partnerschappen ontstaan die de gevestigde orde gaan uitdagen. De modellen moeten niet alleen gericht zijn op het verkopen van auto’s, maar juist op het integreren van hardware en software.’

BRIC-landen

Met de groeiende bevolking en toenemende welvaart stijgt het autobezit wereldwijd in de periode tot 2025. In de gevestigde markten zoals Noord-Amerika en Europa bedraagt dit echter maar 0,2 tot 4 procent. In landen als Brazilië, Rusland, India en China (BRIC) is deze groei veel sterker (tussen de 4 en 36 procent) als gevolg van de toenemende behoefte naar individuele mobiliteit. Roland Berger verwacht dat maar liefst 83 procent van de groei in de markt uit de BRIC-landen komt.

Uit het onderzoek blijkt dat in 2025 de vraag naar goedkopere auto’s toe zal nemen, evenals de vraag naar kleinere auto’s uit het A/B segment. Dit geldt niet alleen voor Azië, maar ook voor Europa en de Verenigde Staten.

Elektrisch vervoer

In 2025 zal elektrisch vervoer een vlucht hebben genomen. Eén op de twee auto’s zal dan volledig of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven. In het meest gunstige scenario nemen elektrische voertuigen in 2025 10 procent van de verkoop in beslag. Verbrandingsmotoren hebben echter nog steeds een aandeel van 50 procent en hybride voertuigen beslaan 40 procent van de verkoop. ‘Niet alleen fabrikanten en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook energiebedrijven zullen dit gaan merken’, aldus Seyger.

Daarnaast zullen in 2025 veel voertuigen permanent internet hebben. ‘Met de digitalisering van vandaag de dag is dit onvermijdelijk. Door intelligente systemen kunnen auto’s straks met elkaar en de bestuurder communiceren.’

Automotive landscape 2025

Voor de studie ‘Automotive landscape 2025′ sprak Roland Berger Stategy Consultants met meer dan zestig vooraanstaande deskundigen uit de auto-industrie en andere verwante organisaties wereldwijd.