Roland Berger: ‘300 duizend banen Europese auto-industrie in gevaar’

Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Zowel de productie als verkoop van auto’s zal de komende 15 jaar steeds meer gaan plaatsvinden in Azië, zo blijkt uit het onderzoek. Deze verschuiving wordt versterkt door een groot tekort aan geschoolde arbeidskrachten in Europa en in de Verenigde Staten.

Nieuwe bedrijfsmodellen

‘In de toekomst is het noodzakelijk dat de auto-industrie steeds meer aansluit bij andere industrieën’, meent René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. ‘Hierdoor zullen nieuwe bedrijfsmodellen en partnerschappen ontstaan die de gevestigde orde gaan uitdagen. De modellen moeten niet alleen gericht zijn op het verkopen van auto’s, maar juist op het integreren van hardware en software.’

BRIC-landen

Met de groeiende bevolking en toenemende welvaart stijgt het autobezit wereldwijd in de periode tot 2025. In de gevestigde markten zoals Noord-Amerika en Europa bedraagt dit echter maar 0,2 tot 4 procent. In landen als Brazilië, Rusland, India en China (BRIC) is deze groei veel sterker (tussen de 4 en 36 procent) als gevolg van de toenemende behoefte naar individuele mobiliteit. Roland Berger verwacht dat maar liefst 83 procent van de groei in de markt uit de BRIC-landen komt.

Uit het onderzoek blijkt dat in 2025 de vraag naar goedkopere auto’s toe zal nemen, evenals de vraag naar kleinere auto’s uit het A/B segment. Dit geldt niet alleen voor Azië, maar ook voor Europa en de Verenigde Staten.

Elektrisch vervoer

In 2025 zal elektrisch vervoer een vlucht hebben genomen. Eén op de twee auto’s zal dan volledig of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven. In het meest gunstige scenario nemen elektrische voertuigen in 2025 10 procent van de verkoop in beslag. Verbrandingsmotoren hebben echter nog steeds een aandeel van 50 procent en hybride voertuigen beslaan 40 procent van de verkoop. ‘Niet alleen fabrikanten en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook energiebedrijven zullen dit gaan merken’, aldus Seyger.

Daarnaast zullen in 2025 veel voertuigen permanent internet hebben. ‘Met de digitalisering van vandaag de dag is dit onvermijdelijk. Door intelligente systemen kunnen auto’s straks met elkaar en de bestuurder communiceren.’

Automotive landscape 2025

Voor de studie ‘Automotive landscape 2025′ sprak Roland Berger Stategy Consultants met meer dan zestig vooraanstaande deskundigen uit de auto-industrie en andere verwante organisaties wereldwijd.

De redactie

Recent Posts

Ommekeer voor Nederlandse industrie op handen

Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…

7 uur ago

Welke gevolgen heeft de Miljoenennota voor de industrie?

Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…

9 uur ago

Aantal faillissementen valt hoger uit dan verwacht

Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…

9 uur ago

ERP-systeem voor kleine bedrijven in de maakindustrie

ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…

1 dag ago

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

1 dag ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

1 dag ago