Hij zei dat op haar robotevenement ‘Opening the future’ op 12 en 13 juni. AGV’s worden bij grote bedrijven al langer ingezet voor onbemand transport van goederen. Martijn Jansen: ‘Maar voor MKB-bedrijven zien we ook veel mogelijkheden. Nu de machinebelading steeds meer met robots wordt geautomatiseerd, valt er op het vlak van logistiek nog veel te automatiseren. En AGV’s gaan daar een belangrijke rol in spelen.’
Tijdens het robotevenement toonde de automatiseerder ondermeer de AGV die onbemand pallets van A naar B transporteerde, tussen de bezoekers door. ‘AGV’s zijn uitgerust met allerlei sensoren die er voor zorgen dat de zelfrijdende voertuigen zonder problemen tussen de mensen en obstakels door kunnen rijden. Een oplossing die veel interne transport werkzaamheden uit handen kan nemen en absoluut veilig is’, aldus Martijn Jansen.
Het robotevenement ‘Opening the future’ stond geheel in het teken van ‘Industrie 4.0′ hetgeen door Romias werd uitgebeeld in een uitgebreide openingsshow, waarbij meerdere robotcellen door laserbundels werden aangestuurd. ‘Doel van het evenement was het inspireren van de bezoekers en laten zien dat Romias de technieken van morgen al geruime tijd toepast in haar automatiseringsoplossingen’, aldus Martijn Jansen.
Producten zullen steeds meer in enkelstuks worden geproduceerd. Dat vraagt naast geautomatiseerde machinebelading ook veel van de werkvoorbereiding en de logistieke processen. Ook hier speelt Romias vaak een ondersteunende rol in.
Naast de AGV’s liet Romias meerdere robottoepassingen te zien, waaronder een Compact10 beladingscel die naast productbelading aan een Hembrug Mikroturn 50CNC tevens producthandling aan een pers met inductiemachine en een afbraamstation verzorgde. Romias bouwde de cel voor Gerimex in Hengelo dat tijdens het evenement in de testfase verkeerde. Volgens Martijn Jansen geen alledaagse klus, maar een uitdagend project dat de testfase glansrijk doorstaan heeft en momenteel bij de klant wordt opgebouwd.
Romias ziet naast meer automatiseringsmogelijkheden voor MKB bedrijven ook steeds meer mogelijkheden voor automatisering in de vliegtuigbouw. Tijdens het robotevent toonde Romias daar een mooi voorbeeld van. De engineers van Romias hadden daarvoor een romp van een vliegtuig opgesteld, waarvan de platen door de Fanuc robot met een boor-/popnagelunit volautomatisch werden bevestigd. ‘Maar dat zou net zo goed een lijmpistool of klinkunit kunnen zijn. Belangrijk is dat de robot binnen 0,03 mm nauwkeurig moet kunnen werken. Daarom hebben we een zware Fanuc M-900 iB robot ingezet. Door een extra meetsysteem te integreren in de assen van de robot wordt de positie binnen 0,03 mm gecorrigeerd’, licht Martijn Jansen toe.
De platen voor de romp van een vliegtuig werden tijdens het Romias robotevenement door een Fanuc M-900 iB robot met een boor-/popnagelunit volautomatisch bevestigd.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…