Rompa Group als producent van plastic componenten al jaren trendvolger

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De komende decennia zullen wereldwijd steeds meer producenten en hun toeleveranciers producten lokaal moeten gaan produceren om concurrerend te blijven. Omdat de nationaal producerende toeleveranciers in landen als bijvoorbeeld Azië, Zuid Amerika of Afrika in deze opkomende groeimarkten vaak nog niet op het West Europese high-tech niveau kunnen acteren, ligt hier een taak weggelegd voor West Europese toeleveranciers die reeds aan multinationals leveren, om ‘lokaal’ te gaan produceren.

Een gesprek met het salesteam Martijn Jansen en Paul van der Linden (zie foto) van de Rompa Group, met wereldwijd zo’n achthonderd medewerkers op meerdere internationale productielocaties.

RompaVoor het salesteam van de internationale kunststofproducent Rompa Group is het inmiddels duidelijk: de weg naar lokaal produceren voor de lokale markt is ingeslagen. Het is de enige weg. Martijn Jansen: ‘Het gangbare business-model voor toeleveranciers, om op één locatie te produceren en van daaruit hun klanten te bevoorraden, is achterhaald. Het wordt te kostbaar om de West-Europese technologie en premium-producten aan nieuwe groeimarkten in bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Azië te beleveren vanuit één productiebedrijf ergens in de wereld. Multinationals willen dat in de belangrijkste continenten ter plekke geproduceerd wordt voor de lokale markt. Time to market en lagere transportkosten zijn de belangrijkste redenen; voeg daarbij de stijgende energieprijzen en de wereldwijd groeiende consensus dat CO2-emissies de klimaatveranderingen versnellen. Energie-efficiëntie en verlaging van de operationele kosten zijn hierbij de sleutelwoorden.’

Sneller aanpassen

Paul van der Linden vult aan: ‘Voor een West-Europese toeleverancier, die aan multinationals levert, is alleen lokaal een verkoopkantoortje in groeimarkten als Zuid-Amerika en Azië echt niet meer voldoende. In de toekomst zullen internationaal actieve ondernemingen zich veel sneller moeten kunnen aanpassen om te kunnen profiteren van de lokale ontwikkelingen. Steeds sneller zullen de periodes van dalingen en sterke oplevingen zich afwisselen.

Dit houdt in dat er flexibelere business-modellen voor organisaties en werktijden nodig zijn. Er is dus een grotere vertrouwensrelatie en hechtere partnerschap tussen afnemers (multinationals) en toeleverende producenten nodig. Hier ligt een uitdaging voor toeleveranciers. Om hun concurrentievermogen te verhogen zullen fabrikanten moeten gaan investeren in lokale productiemogelijkheden.’

Trendsetter

In principe geldt dit scenario voor alle wereldwijd opererende ondernemingen, maar de Rompa Group zal met name naar de hun vertrouwde consumer electronics en de automotive sectoren kijken, vertelt Jansen. ‘Zoals bekend heeft de Rompa Group de afgelopen jaren haar productie van plastic componenten in Nederland volledig afgebouwd en naar het buitenland verlegd. Dat de Rompa Group hiermee de juiste weg heeft ingeslagen, blijkt wel uit de flinke groeicijfers van jaarlijks 20 procent over de laatste drie jaren, waarvoor wij in 2013 genomineerd zijn voor de, door het Financiële Dagblad samen met Graydon, ABN AMRO en KPMG ingestelde, FD Gazellen Award. Wij behoren daarmee tot de snelstgroeiende en gezondste productiebedrijven van Nederland.’

Verhuizing

Per 1 juni 2014 heeft de Rompa Group een nieuw hoofdkantoor betrokken aan de Saal van Zwanenbergweg 23 in Tilburg. Van der Linden: ‘Ook al omdat de oude productieruimtes niet meer in gebruik waren, voldeed het oude pand niet meer aan de eisen die wij als internationaal opererende onderneming er aan willen stellen. Qua uitstraling en functionaliteit voldoet het nieuwe kantoorgebouw optimaal aan onze wensen.

Vanuit het hoofdkantoor in Tilburg worden onze productievestigingen in China, (Jiangmen, Chengdu, Shanghai), U.S.A. en Tsjechië ondersteund. In Tilburg doen we de engineering, de calculaties en de sales. Hier komen de aanvragen binnen van onze Nederlandse en West-Europese klanten en doen wij de feasibility-studies en onderhouden het klantencontact.

Door onze aandacht steeds meer te richten op local for local produceren, zijn wij ervan overtuigd de wereldwijde concurrentie in de vervaardiging van plastic componenten voor de multinationals, blijvend het hoofd te kunnen bieden.’

www.rompa-group.com