‘Het stukgewicht van lasten stijgt voortdurend en gaat nu naar 2.000 tot 3.000 ton’, zegt Hendrik Sarens. Dat is een gevolg van de voorschrijdende modularisering en het pre-assembleren van steeds grotere componenten. De SGC 120 is een antwoord hierop. Met een tegengewicht van 3.600 ton tilt deze kraan tot 600 ton op meer dan 100 meter radius. Sarens mikt met de SGC 120 op de petrochemische nijverheid, raffinaderijen, LNG-plants en kerncentrales. Reactorvaten van kerncentrales worden tegenwoordig uit één stuk gebouwd, dat weegt dan zo’n 1.500 ton, en met een kraan door het dak naar beneden gelaten. Die markt is behoorlijk groot, zei Sarens ruim een maand geleden. Er worden nieuwe kerncentrales gebouwd in Frankrijk, Finland, Engeland, Polen, Abu Dhabi en Indië. Een week na Fukushima zei hij dat er vooralsnog geen enkel nieuw nucleair project afgeblazen werd.
De pre-engineering begon in september 2008. Het engineeringwerk, zoals het design, berekeningen en het plaatsen van de materiaalorders, gebeurde in het hoofdkwartier van Sarens in Wolvertem en bij dochter Rigging International in het Californische Alameda. In februari 2010 is aan de bouw begonnen op de Sarens-locatie in Gent. De machine zal voldoen aan de Europese en Amerikaanse normen, zodat hij wereldwijd inzetbaar wordt. Het keuringsorganisme SGS verzorgt de testen, die duren tot mei. Na de zomer heeft de machine een eerste opdracht in Frankrijk. Vlassenroot uit Groot-Bijgaarden bouwde de gieken in S960 hoogsterktestaal in zijn Poolse fabriek in Gliwice (bij Krakau). Femont uit Willebroek leverde de wielen voor de loopstellen. De Meyer Constructie uit Temse machineerde de equalizerbalken, installeerde de Duitse lieren en de container power packs voor de hydrauliek van Rexroth. De staalconstructie in hoogwaardig staal is verzorgd door Victor Buyck Steel Construction (Eeklo) en Iemants (Arendonk). Rolwagen en dragers komen in S690 hoogsterktestaal. Zes trommels rollen elk 1,3 kilometer kabel van het Zwitserse Verope. Eindverbindingen van de kabel en het 10 meter hoge en 108 ton zware hijsblok komen van Ropeblock uit Oldenzaal.
Ook voor Ropeblock, dat in 1994 van start ging, is dit het grootste blok ooit. Het trekt twee keer 1.600 ton. De kabel gaat 48 keer door het 108 ton zware blok, wat resulteert in heel veel statische wrijving. Men zal aan het blok nog 10 tot 15 ton bijhangen, zodat hij vlot zal zakken. Zeker wanneer de kabel straks zestig keer door het blok moet om nog meer te heffen. ‘De haken aan het blok zijn gesmeed, de pinnen komen in 34 chroom, bevestigingen in rvs, schijven en platen in S355′, vertellen Stefan Oosterbeek en Erik Bax van Ropeblock. Het bedrijf, dat 75 medewerkers telt, is wereldwijd actief met producten voor mobiele kranen, haven- en scheepskranen, offshore kranen, platformen en baggeruitrusting, onder water en in de lucht.
Voor een opdracht wordt de kraan gedemonteerd. De kraan is ‘transportvriendelijk’ en moet met ‘normaal transport’ over de weg kunnen. De gehele ‘puzzel’ past in 135 standaard veertig voet containers. Op de bestemming worden 36 speciaal versterkte containers gevuld met wat er lokaal te vinden is, zoals aarde, staal of beton als tegengewicht. Dat tegengewicht weegt tot 3.600 ton. Elke opdracht vergt drie weken (20 dagen) opbouwtijd en drie weken demonteren met een speciaal team riggers. De machine loopt op vier rolwagens op een dubbelspoor dat op stalen matten ligt. De binnenring heeft een straal van 14,2 meter, de buitenring 19,2 meter. De voetafdruk komt daarmee op een cirkel met een diameter van 43,6 meter. De kraan kan op elke ondergrond staan die 20 ton per vierkante meter kan dragen. Het zwenken kan millimeter-nauwkeurig.
De kraan loopt op zes hydraulische liersystemen. De hoofdlijn trekt 600 Kilonewton tegen 20 meter per seconde via de verschillende lieren die gesynchroniseerd ingezet kunnen worden. Aan elke lier hangen twee motoren. Elk is goed voor 300 pk of 220 kW. Op vollast verbruiken die samen zo’n 600 liter diesel per uur. De kraan heeft een prijskaartje van zo’n 30 miljoen euro. Sarens verhuurt kranen en hijstoestellen voor speciale projecten sinds 1955. Het bedrijf met het hoofdkwartier in Wolvertem telt vandaag meer dan 2.700 medewerkers en heeft vestigingen in 33 landen. Het machinepark bestaat uit zo’n 1.400 kranen van 50 tot 3.000 ton hefvermogen en een vloot van 1.200 zelfrijdende kranen.
Werkgevers- en werknemersorganisaties, brancheorganisaties en O&O-fondsen kunnen van 13 januari 2025 tot en met 14…
De Belastingdienst gaat de kleineondernemersregeling (KOR) versoepelen per 1 januari 2025. Voor wie wil weten…
Het kabinet denkt dat onze veiligheidssituatie verslechtert en gaat daarom 716 miljoen euro extra investeren…
Op de campus van de Universiteit Twente (UT) komen drie Joint Innovation Centers (JIC’s) van…
Met een nieuwe samenwerking willen het TBI Praktijkfonds en Stichting ZWBT (Zorg, Welzijn, Bouw en…
De staalmarkt wordt geconfronteerd met een groeiend aantal onzekerheden, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben, zowel…