‘Ik kom uit de handel in het Zeeuwse Yerseke en werd daar regelmatig geconfronteerd met snel slijtende lagerblokken. Dit vanwege de extreem zilte en zanderige omgeving. Klanten kwamen regelmatig met de vraag of er geen betere lagerblokken zijn. Elke stilstand kost namelijk tijd en dat wil je niet. Met dit in mijn achterhoofd heb ik een nieuw lagerblok ontwikkeld met dezelfde inbouwmaten als de regulier op de markt verhandelbare lagerblokken. De essentie is namelijk dat bedrijven altijd dezelfde lagerblokken gebruiken om te voorkomen dat de gehele machine moet worden gedemonteerd.’
‘Met mijn lagerblokken heb ik een veel beter alternatief. In de serie lagerblokken FPL, PPL en TPL lever ik met een dubbelrijig én zelfinstellend kogellager of tonlager met een superieure drievoudige afdichting met 1. oliekering, 2. vetbad/pakking en een 3. lagersealing. Door de dubbelrijige lagers kan het lagerblok tot vijf maal zwaarder worden belast zonder in de vernieling te gaan. En met de afdichting voorkom je dat er water en vet binnen het lagerblok kan komen. Nog een pre is’, vertelt Meeuwse, ‘is de borging door middel van een klembus/trekbus in plaats van met een stelschroef. Het voordeel van een trekbus is dat de as rondom wordt geklemd.
De lagerblokken zijn leverbaar in de typen FPL, PPL en TPL in roestvaststaal en in de asmaten 25 tot en met 60 mm. Voor de voedingsmiddelenindustrie heeft Extreme Bearing ook gepolijste lagerblokken met een blauwe afdichting.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…