Ruime belangstelling ‘Zakendoen met Duitsland’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De paden tussen de Duitse en Nederlandse industrie zijn geplaveid, ze moeten alleen meer bewandeld worden. Dat was één van de conclusies van de themadag ‘Zakendoen in Duitsland’, onlangs bij Colt International in Kleve.

Zo’n 25 ondernemers lieten zich hier informeren over valkuilen en tips bij zakendoen in Duitsland, ervaringen van gastbedrijf Colt op de Nederlandse markt en praktijkverhalen van Disselhorst Metaal en Nijdra.

De taal

Guido Slump, ceo bij Disselhorst, hamerde vooral op communicatie en taal: ‘Communicatie is werkelijk alles, investeer hierin. Binnen ons bedrijf is iedereen die met Duitse klanten in contact komt op taalcursus geweest.’ Het aantal Duitse klanten bij de plaatbewerker is inmiddels goed voor 10 procent van de omzet. ‘We groeien hiermee gestaag. Naast taal kom je echter ook verschillen tegen in het juridische veld.’ Nijdra, toeleverancier van precisie-onderdelen en submodules voor de hightech industrie, heeft hiervoor standaard een juridisch adviseur paraat. Salesmanager Dennis van Dijk: ‘Besteed hier aandacht aan en onderteken overeenkomsten niet klakkeloos. Kijk bijvoorbeeld goed naar de nda’s (non-disclosure agreement).’ Van Dijk heeft de omzet vanuit Duitsland de afgelopen jaren flink zien groeien, onder meer in de medische industrie. ‘Dat vraagt tijd. Neem de moeite om 200 kilometer om te rijden voor een kop koffie. Dan laat je zien aan een Duitse partner dat je wilt investeren.’

Holland Zulieferland

De themamiddag ‘Zakendoen in Duitsland’ bij Colt International, fabrikant van onder meer innovatieve systemen voor brandbeveiliging, klimaatbeheersing en zonwering, is een initiatief van het Duitstalige vakblad Holland Zulieferland en communicatiebureau mediamixx. Beiden helpen Nederlandse maakbedrijven met hun eerste stappen in Duitsland.


www.aha24x7.com/dossiers-industrie