In Rotterdam wordt in het Kralingse Bos ‘s werelds eerste lichtgewicht 3D-geprinte vezelversterkte kunststof (VVK) voetgangersbrug geïnstalleerd. Dit luidt de overgang in naar een duurzamer en circulair type bruggen die zowel sterk als duurzaam en extreem veelzijdig is.
Royal HaskoningDHV, DSM en de gemeente Rotterdam hebben het intentie aangekondigd om samen te werken bij het ontwerp en de bouw van een nieuwe circulaire composiet loopbrug, die in het Kralingse Bos zal worden geplaatst.
Mozafar Said, Assetmanager van de gemeente Rotterdam:’Het gebruik van circulair composietmateriaal voor 3D-geprinte voetgangersbruggen sluit aan bij de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van onze stad om de CO2-voetafdruk te verminderen en de leefbaarheid te bevorderen. We zijn blij dat we de eerste stad zijn om die te testen, printen, en installeren.’
‘We zien het gebruik van composietbruggen als een slimme oplossing om onze oudere constructies te vervangen. Met meer dan 1000 bruggen in Rotterdam zoeken we voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om de volgende generatie bruggen te ontwikkelen die duurzamer en circulair zijn met lagere kosten voor onderhoud, investering en beheer.’
Circulaire composieten
Maurice Kardas, Business Development Manager bij Royal HaskoningDHV: ‘Vorig jaar hebben we het prototype van deze circulaire composietbrug aangekondigd en dankzij de visie en inzet van onze partners DSM en de gemeente Rotterdam kunnen we nu een stap verder gaan.’
‘Rotterdam en Nederland lopen voorop in innovatie in infrastructuur, met name op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Door circulaire composieten in hun bruginfrastructuur te introduceren, bewijst Rotterdam opnieuw dat ze een voortrekkersrol heeft. Deze stapsgewijze verandering vergt een gezamenlijke inspanning om innovatie van idee naar realisatie te brengen en luidt een nieuw tijdperk in van duurzaam ontwerp en overbruggingsfunctionaliteit.’
De circulaire composiet voetgangersbrug is gemaakt van een vezelversterkt thermoplast Arnite®, een materiaal dat hoge prestaties combineert met de mogelijkheid van circulariteit.
Patrick Duis, Senior Application Development Specialist Additive Manufacturing bij DSM, voegt toe: ‘De geprinte circulaire composietbrug maakt de overgang mogelijk naar een duurzamer en circulair type bruggen met minimale slijtage. Nu we erin geslaagd zijn om een nieuwe circulaire composiet te ontwikkelen van recyclebaar basismateriaal dat over de nodige eigenschappen beschikt, kunnen we een volgende stap zetten inzake milieuvriendelijk ontwerp van de infrastructuur.’
Digital twin
De loopbrug zal worden ontwikkeld volgens de hoogste veiligheidsnormen voor VVK-brugontwerp. De Rotterdamse infrastructuurexperts in composietbruggen worden nauw betrokken bij het ontwerp- en bouwproces.
In de loopbrug kunnen sensoren worden opgenomen om een digitale twin van de brug te bouwen. De sensoren kunnen het onderhoud voorspellen en optimaliseren, de veiligheid garanderen en daarmee de levensduur van de brug verlengen. Naar schatting zal de voetgangersbrug eind 2020 geïnstalleerd en in gebruik zijn.
Webinar
Royal HaskoningDHV en DSM organiseren in het derde kwartaal van 2020 een reeks webinars over het gebruik van circulaire composieten voor het bouwen van bruggen.