Actueel

Samenwerking Damen Shipyard en Sea Machines Robotics

Sea Machines Robotics en Damen Shipyards Group zijn een strategische alliantie aangegaan om het vermijden van aanvaringen van schepen verder te onderzoeken. De afgelopen vier jaar heeft Damen al geïnvesteerd in autonome scheepvaarttechnologieën, de alliantie is een volgende stap in het onderzoeken van het gereedheidsniveau van technologieën.

Van links naar rechts: Toine Cleophas (Manager Research, Damen Shipyards Gorinchem), Frank Relou (European Business Development Manager, Sea Machines), Michiel Louwerse (Program Manager Sustainability, Damen Shipyards Gorinchem). (Foto: Damen Shipyards)

De alliantie heeft tot doel de invoering van verschillende navigatietechnologieën te versnellen om het niveau van autonomie op door Damen gebouwde schepen te verhogen.

Door deel te nemen aan deze alliantie zal Damen eerst de Sea Machines SM300 autonome-command en remote-helm control technologie in haar testomgeving toepassen. Op deze manier is het mogelijk om de integratiecomplexiteit en systeemprestaties te voorspellen op elk type Damen-schip. Door deze oplossing in softwaremodellen toe te passen, wordt een digitale tweeling van het schip werkelijkheid en zullen de voordelen van autonome technologie al zichtbaar zijn voordat deze aan boord is geïnstalleerd.

‘De alliantie tussen Damen en Sea Machines is een duidelijk signaal aan de sector dat autonome maritieme technologie snel ingang vindt en in trek is bij commerciële exploitanten’ zegt CEO Michael G. Johnson van Sea Machines, ‘Wij zien een toekomst waarin de meeste, zo niet alle, nieuw gebouwde schepen standaard zullen zijn uitgerust met autonome technologie. Dit partnerschap zal de positie van Sea Machines als ‘go-to’ leverancier van geavanceerde maritieme technologie versnellen en verzekert Damen van een innovatieve industrieleider voor de komende jaren.’

Het Sea Machine aanvaringsvermijdingssysteem kan de bemanning op verschillende manieren ondersteunen. Het SM300-systeem plaatst de navigator in een toezichthoudende rol, waardoor hij kan multitasken of zelfs rusten, terwijl het schip zijn route vaart en aanvaringen vermijdt op basis van COLREG. Door gebruik te maken van meerdere sensoren in het systeem, zoals radar en camera’s, en dit te combineren met algoritmen voor machinaal leren, maakt het systeem gebruik van kunstmatige intelligentie om objecten te herkennen en het schip veilig naar zijn bestemming te manoeuvreren.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

10 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago