DSM werkt samen met de Britse superautofabrikant Briggs Automotive Company (BAC) aan de ontwikkeling van 3D-printtoepassingen voor het Mono R-model van BAC. Gezamenlijk willen de bedrijven de mogelijkheden voor additive manufacturing in de automotive onderzoeken.
De Mono R supercar heeft momenteel al een 3D-geprint stuur. DSM en BAC verwachten dat ze straks ook lichtgewicht onderdelen kunnen printen voor toepassing in de carrosserie en het chassis. De huidige 3D-geprinte luchtingangen die de Mono R heeft zijn bijvoorbeeld al lichter, duurzamer en goedkoper dan de traditionele varianten. Grootste voordelen van additive manufacturing lijken tot nu toe dan ook de gewichtsreductie en de grote mate van personalisatie die mogelijk is. Bovendien stelt 3D-printing Original Equipment Manufacturers (OEM’s) in staat om nieuwe ontwerpen te onderzoeken die onmogelijk te produceren zijn met traditionele productiemethoden.
Mede dankzij het ontwerp, Computer Aided Engineering (CAE), en wijzigingen aan belangrijke onderdelen van de Mono via 3D-printing, konden BAC en DSM het gewicht van de nieuwe superwagen beperken tot 560 kilogram – een recordlaagte. Andere innovaties moeten nog volgen. DSM en BAC onderzoeken momenteel bijvoorbeeld het ontwerp en de productie van 3D-geprinte onderdelen met nieuwe, organische vormen en holle interne structuren – waardoor het gewicht drastisch wordt verminderd met behoud van kracht. Additieve productie stelt OEM’s ook in staat om materialen die nu gebruikelijk zijn in de autoproductie te vervangen door nieuwere, beter presterende en recyclebare materialen.
De Mono R dient als voorbeeld, op termijn zullen de gewichtsbesparende en duurzame eigenschappen van additive manufacturing ongetwijfeld ook worden geïntegreerd in ontwerpen voor reguliere voertuigen.