Bij het elektrificeren van zware bouwmachines lopen batterijen tegen de grenzen van hun energie-inhoud aan. Bij toenemende energievraag zijn steeds grotere en zwaardere batterijpakketten nodig om de gebruiksduur van de machines op niveau te houden. Dit is waar waterstofaggregaten een oplossing bieden.
Een waterstofaggregaat neemt de energie mee in de vorm van waterstofgas en zet deze aan boord van een brandstofcel om in elektriciteit. De grotere energiedichtheid van waterstofgas en de korte tanktijden verlengen daarmee de bedrijfstijd van grote bouwmachines en aggregaten op een wijze die met batterijen niet haalbaar is.
Rijkswaterstaat en de Waterschappen hebben de ambitie om in 2030 klimaatneutraal en circulair te zijn. Daardoor heeft de markt voor grote bouwmachines behoefte aan zero-emissie oplossingen die een langere gebruikstijd hebben dan met batterijen mogelijk is. UMS en HyMove willen deze lacune graag opvullen. Door waterstof aangedreven bouwmachines en waterstof aangedreven aggregaten te leveren, om het opladen van de bouwmachines in het veld mogelijk te maken, komt de zero-emissie bouwplaats steeds dichterbij. Urban Mobility Systems (UMS) en HyMove hebben besloten om de handen ineen te slaan en samen te werken aan dit doel.
UMS, expert op het gebied van elektrificatie oplossingen, heeft diverse industriële oplossingen ontwikkeld door diesel bouwmachines om te bouwen naar batterij-elektrisch. HyMove heeft zijn sporen verdiend met waterstofaggregaten voor uiteenlopende heavy duty toepassingen. Deze aggregaten zijn met groot succes toegepast in openbaar vervoer-bussen bij Keolis in Gelderland.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
View Comments
Ik vindt het geweldig dat dit nu met waterstof gebeurd
waarom gebeurd het bijna niet met automobielen.
Straks zitten we met een groot batterij probleem