‘Dankzij de bufferbanen kunnen we een groot aantal onnodige handelingen elimineren. Ze zorgen voor een gebalanceerde werklast voor onze inslagmedewerkers’, vertelt Henk van Keulen, logistics engineer bij Scania.
Scania ontvangt dagelijks tientallen pallets met onderdelen in kratten. Tot voor kort werden deze kratten na ontvangst voorzien van barcodelabels en inclusief pallets tijdelijk op karren geplaatst. Als het tijd was om deze pallets naar het juiste magazijn te brengen, werden de karren weer tevoorschijn gehaald en de pallets op een zwaartekrachtbaan geplaatst. Een heftruck pakte de pallets daar op en reed ze weg naar de juiste afdeling. ‘Al die handelingen tussen het lossen van de vrachtauto en het oppakken met de heftruck zijn in feite onnodig’, vertelt Van Keulen. Van Keulen dacht in eerste instantie aan een kettingbaan om de pallets direct bij de heftruckchauffeur te krijgen. ‘MAAS Internal LogistiX kwam echter met een beter idee: een accumulerende rollenbaan. Het voordeel daarvan is dat de pallets meteen naar de laatste vrije positie doorrollen’, aldus Van Keulen, die daaraan toevoegt dat de oplossing van MAAS Internal LogistiX perfect past in de lean-filosofie van Scania.
De twee bufferbanen zijn elk zeventien meter lang en maken het mogelijk om 12 hele of 24 halve pallets door elkaar stuwdrukloos te bufferen. Daartoe bestaat de baan uit 24 buffersecties met een lengte van 700 millimeter. Elke sectie bestaat uit zes rollen die worden aangedreven middels poly-V-snaren. Een fotocel bij elke sectie zorgt ervoor dat een pallet stopt als de volgende positie is bezet. Elke pallet die op de bufferbaan wordt geplaatst, rolt automatisch door naar de laatste vrije positie. Als aan het eind en pallet wordt afgepakt, wordt dat gesignaleerd met een fotocel. Na een paar seconden komen alle pallets automatisch in beweging en rollen vooruit totdat er weer een pallet op de afpakpositie staat. De snelheid van de baan is ruimschoots voldoende om aan de gevraagde capaciteit van 115 pallets per uur te voldoen. MAAS Internal LogistiX heeft de in wit uitgevoerde bufferbaan voorzien van de nodige beveiliging. Zo is de bufferbaan aan de opzetkant voorzien van een stalen geleiding. Aan de afpakkant is een beveiliging aangebracht zodat het onmogelijk is om met de heftruckvorken de rollenbaan te beschadigen.
Scania is uiterst tevreden over de geleverde bufferbanen. ‘De banen draaien prima, werken vlot en produceren nauwelijks geluid. Daarnaast vergen ze weinig onderhoud, vertonen ze nauwelijks storingen en zijn ze duurzaam: de secties draaien alleen als dat nodig is. Het zijn banen met een goede prijs-kwaliteitverhouding’, vertelt Van Keulen. De samenwerking met MAAS Internal LogistiX is prettig, ervaart Van Keulen: ‘MAAS is voor ons een vrij nieuwe leverancier die met een frisse blik naar onze processen kijkt. Het is een partij die daardoor met nieuwe ideeën komt.’ Ondanks de nog jonge relatie tussen Scania en MAAS Internal LogistiX zijn in Zwolle al meer projecten van MAAS opgeleverd. Zo heeft de magazijninrichter ook zwaartekrachtbanen voor de afdeling kwaliteitsinspectie van Scania geleverd. Op het buitenterrein van Scania zijn via een subcontractor drie werkstations en een groot aantal rollenbanen voor het verwerken en uitsorteren van lege emballage ingericht.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…