Het marathonschaatsen staat vanwege het natuurijs volop in de belangstelling. En de bouw indirect ook: het aantal bouw- en bouwgerelateerde bedrijven dat de ploegen in de topdivisie ondersteunt is opvallend groot. ‘Marathonschaatsers zijn nog benaderbaar en echte doordouwers.’
Minstens zeven ondernemingen met een link naar de bouw hebben sponsorcontracten met een marathonploeg in de topdivisie. Een opvallend hoog aantal in een tijd van economische malaise, waarin met name de bouwsector klappen krijgt. Bij de mannen is de door Koninklijke BAM Groep gesponsorde ploeg heer en meester. ‘Een ontwikkeling die alle BAM’ers goed doet’, legt woordvoerder Arno Pronk van de bouwonderneming uit.
Voor de naambekendheid, die door de huidige aandacht voor het schaatsen op natuurijs wordt gegenereerd, hoeft BAM de sponsoring in principe niet te doen. ‘Wij richten ons niet op de massaconsumentenmarkt. Dus uit dat oogpunt is het profijt dat we uit de successen trekken, heel betrekkelijk.’
De relatie tussen BAM en het marathonschaatsen is volgens Pronk een toevalligheid. ‘Vaak blijkt dat bij elke sponsoractiviteit er een affiniteit tussen de ondernemingsleiding en het doel bestaat. Onze directeur was een actief schaatser. Op die manier is het sponsorschap zo’n acht jaar geleden begonnen.’
Jinstal
Pronk heeft niet een directe verklaring voor het feit dat er veel bouw- en bouwgerelateerde bedrijven bij het marathonschaatsen zijn betrokken. Directeur Dolf Wissman van technisch adviesbureau Jinstal uit Heerenveen ziet echter wél een relatie. ‘Marathonschaatser kenmerken zich door een ‘no-nonsense-mentaliteit’. Ze hebben geen kapsones, zijn benaderbaar, houden van bikkelen en zeuren niet. Een mentaliteit die ook past bij bouwvakkers en installateurs.’
Jinstal sponsort als werktuigbouwkundig en elektrotechnisch adviesbureau een, in vergelijking met BAM, relatief kleine marathonploeg. Talentvolle amateurs of semiprofs maken deel uit van het team. Wissman: ‘Veel marathonschaatsers zijn geen fullprof en doen het er bij. Je ziet dat veel jongens uit onze branche komen. De winter is altijd een periode geweest dat het rustig is en dat er kan worden getraind.’
Benaderbaar
Voor een klein bedrijf als Jinstral is sponsoring in het marathonschaatsen interessant. ‘De sporters zijn benaderbaar. De sponsoren van de grote ploegen trekken bedragen uit van boven de drie, vier of vijf ton per jaar. Voor ons komt het neer op enkele tienduizenden euro’s en dat zijn bedragen die te overzien zijn.’ Wissman is in het schaatsen gerold door een opdrachtgever. ‘Die sponsorde een ploeg en vroeg of ik ook eens kwam kijken. Van het een komt dan het ander.’
Steigerplank.com
Dat geldt ook voor Gert Sikkema. Hij is eigenaar van de bedrijven Steigerplank.com en Beteropenhaardhout.nl. De bedrijfsnamen staan op de pakken van twee damesploegen in de topdivisie van het marathonschaatsen. ‘Voor het verkopen van openhaardhout is de link met de winter natuurlijk snel gelegd. Wij zochten in 2010 contact met oud-schaatser Erik Hulzebosch om een promotiefilmpje te maken. De dag daarna werd ik uitgenodigd om in Gramsbergen bij de marathon te kijken. Voor de meest aanvallende rijder hebben wij toen een prijs in het leven geroepen. Marathonrijdster Mireille Reitsma komt uit Emmeloord en ken ik persoonlijk. Zij won die prijs.’
Doordouwers
Sikkema raakte in gesprek. Hulzebosch werd gepolst of het marathonschaatsen voor Sikkema een interessante sport is om te sponsoren. ‘Zo kwam ik er achter dat ook een andere marathonploeg nog een sponsor zocht. Nu ondersteunen wij dus twee goede damesploegen.’ Een vergelijking tussen schaatsers en de bouw is volgens Sikkema eenvoudig: ‘Harde werkers die niet zomaar opgeven. Echte doordouwers.’