Scheepsbouw op het spoor bij bouw stationsgebouw Arnhem

Ieder deel een kunststuk

Elk stuk glas, beton en staal is anders, elke stap in de bouw een kunststuk. Voor het staalwerk is daarom het bedrijf Centraal Staal uit Groningen aangetrokken, gespecialiseerd in dubbel gekromde vormen (zoals bollen of ‘wokkels’). Zes jaar terug begon het bedrijf naast de scheepsbouw ook met projecten in de kunst en architectuur. Zo maakten zij eerder al de brug voor het Formule 1-circuit in Abu Dhabi, het Porsche Paviljoen in Wolfsburg, het busstation in München en andere werken verspreid over de hele wereld.

Samenspel

De stalen delen gaan onderdeel vormen van de complete constructie van station Arnhem. Daarbij wordt het staal gecombineerd met beton. “Scheepsbouwers spreken een heel andere taal. Het uittekenen, ontwerpen en berekenen gebeurt anders dan in de bouw. We hebben echt eerst elkaars taal moeten leren spreken”, zegt projectmanager Ridsert van der Geest van Centraal Staal. “We hebben daar speciale berekeningssoftware voor gemaakt. Vervolgens is het ook zaak dat alle betrokken partijen ervan overtuigd zijn dat alle berekeningen kloppen.”

Arnhem Centraal

De stationshal van Arnhem, ontworpen door UNStudio, zal worden opgebouwd uit beton en circa 150 stalen elementen die elk op hun beurt weer uit honderden delen bestaan. In Groningen worden de stalen platen onder hoge druk uitgesneden en gekromd om zo een soort 3-D puzzel te vormen. Deze worden vervolgens op werven in Friesland en Oost-Duitsland aan elkaar worden gelast. In Arnhem is het aan de bouwcombinatie BAM Ballast Nedam om de delen onder toeziend oog van ProRail op hun plek te zetten op de bouwplaats.

Naar verwachting is de stationshal na de zomer van 2015 klaar voor gebruik.

Centraal Staal  

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

20 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago