Bijna 60 procent van de Nederlandse scheepsbouwsector verwacht in 2011 een sterke groei van de export. Die groei komt naar verwachting voornamelijk uit opkomende landen als China, Brazilië, India en Rusland. Grote Europese markten, zoals Duitsland, blijven belangrijk, maar dragen relatief minder bij aan de groei.
Deze conclusies komen uit de exportenquête 2011 van Scheepsbouw Nederland. Als meest kansrijke sectoren worden de offshore, baggersector en werkschepen genoemd.
Rapportage Persbericht Enquête Internationalisering. |
De enquête is gehouden onder 480 werven en toeleveranciers. De respons was met 53 procent hoog. Internationaal zakendoen is voor ondernemers in het scheepsbouwcluster dan ook van groot belang. Bijna driekwart van de bedrijven is internationaal actief en export is goed voor bijna tweederde van de omzet.
Strategische samenwerking
De meeste bedrijven exporteren direct vanuit Nederland of via een agent. Ruim een derde van de bedrijven heeft een eigen vestiging in het buitenland en bijna een kwart heeft een strategische samenwerking met een buitenlandse partner. Internationaal ondernemen betekent voor ruim 40 procent van de bedrijven ook het inkopen van onderdelen uit het buitenland.
Superjachtbouw
Segmenten met de grootste groeipotentie zijn de offshore, baggersector en de markt voor werkschepen en superjachtbouw. Dit zijn ook nu al de markten waarin veel Nederlandse bedrijven zijn gespecialiseerd en een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van buitenlandse firma’s. De strategie van veel bedrijven is om zich nog sterker te gaan richten op innovaties en het bieden van totaaloplossingen voor de klant.
BRIC-landen
De lijst met landen, waarnaar de export de komende jaren kan groeien, wordt sterk gedomineerd door de zogeheten BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China). Toch staat Duitsland op de lijst met groeilanden nog steeds op een prominente derde plaats. Duitsland is niet alleen één van de grotere scheepsbouwlanden in Europa, het heeft ook een grote vloot en kent veel maritieme toeleveranciers aan welke Nederlandse bedrijven op hun beurt weer toeleveren.
Andere landen die door maritieme exporteurs als groeilanden worden gezien, zijn Noorwegen, de VS, Singapore, Turkije en Denemarken.
De uitkomsten van de enquête worden door Scheepsbouw Nederland gebruikt voor de vormgeving van het exportbeleid voor de komende jaren.