Scheepsbouw positief gestemd in exportenquête van Scheepsbouw Nederland

Deze conclusies komen uit de exportenquête 2011 van Scheepsbouw Nederland. Als meest kansrijke sectoren worden de offshore, baggersector en werkschepen genoemd.

Rapportage Persbericht Enquête Internationalisering.

De enquête is gehouden onder 480 werven en toeleveranciers. De respons was met 53 procent hoog. Internationaal zakendoen is voor ondernemers in het scheepsbouwcluster dan ook van groot belang. Bijna driekwart van de bedrijven is internationaal actief en export is goed voor bijna tweederde van de omzet.

Strategische samenwerking

De meeste bedrijven exporteren direct vanuit Nederland of via een agent. Ruim een derde van de bedrijven heeft een eigen vestiging in het buitenland en bijna een kwart heeft een strategische samenwerking met een buitenlandse partner. Internationaal ondernemen betekent voor ruim 40 procent van de bedrijven ook het inkopen van onderdelen uit het buitenland.

Superjachtbouw

Segmenten met de grootste groeipotentie zijn de offshore, baggersector en de markt voor werkschepen en superjachtbouw. Dit zijn ook nu al de markten waarin veel Nederlandse bedrijven zijn gespecialiseerd en een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van buitenlandse firma’s. De strategie van veel bedrijven is om zich nog sterker te gaan richten op innovaties en het bieden van totaaloplossingen voor de klant. 

BRIC-landen

De lijst met landen, waarnaar de export de komende jaren kan groeien, wordt sterk gedomineerd door de zogeheten BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China). Toch staat Duitsland op de lijst met groeilanden nog steeds op een prominente derde plaats. Duitsland is niet alleen één van de grotere scheepsbouwlanden in Europa, het heeft ook een grote vloot en kent veel maritieme toeleveranciers aan welke Nederlandse bedrijven op hun beurt weer toeleveren.

Andere landen die door maritieme exporteurs als groeilanden worden gezien, zijn Noorwegen, de VS, Singapore, Turkije en Denemarken.

De uitkomsten van de enquête worden door Scheepsbouw Nederland gebruikt voor de vormgeving van het exportbeleid voor de komende jaren.

De redactie

Recent Posts

Nevi PMI: Verdere teruggang Nederlandse industrie

De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…

7 uur ago

Verhoogde digitale dreiging voor ondernemers

Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…

1 dag ago

FME: Nederland moet vaart maken met energiebesparing

De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…

1 dag ago

Slimme investering: demonstratiemachines als oplossing voor productiebedrijven

Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…

1 dag ago

Limburgs metaalbedrijf failliet

Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…

1 dag ago

Fabrikanten pessimistischer over verwachte bedrijvigheid

De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…

1 dag ago